Forum
Har du husket at blive vaccineret mod Livmoderhalskræft????
| Forfatter: | Sabsen |
| Oprettet: | 28.01.2010 21:57 |
Hej Tøser.
Jeg er lige kommet hjem, efter en lang dag i Odense, hvor jeg var til ambassadør-dag for Vidunderlivet - som er en kampagne fra Kræftens Bekæmpelse. På vej hjem kom jeg til at tænke på, hvor mange herinde er egentlig blevet vaccineret? Og hvor mange har egentlig kendskab til Vidunerlivet - Livmoderhalskræft - HPV-virussen - osv.?
Kort om Livmoderhalskræft:
Livmoderhalskræft er en kræftsygdom, som kommer af en seksuelt overført virus kaldet HPV 16 og HPV 18, som går ind og sætter sig inde i livmoderhalsen og i løbet af 15 år udvikler sig til kræft.
Det gode ved HPV-virussen er at der rent faktisk findes en vaccine mod den. Er du født mellem 1993-1996 kan du få den gratis, men er du født før 1993 koster den (desværre) 3.500 kr. Det er rigtig mange penge, det er vi i Kræftens Bekæmpelse godt klar over, og der bliver arbejdet på højtryk for at få regeringen til at gøre den gratis - hvilket i sig selv er et projekt. I august-september 2009 bliv der samlet 87.289 underskrifter på 19 dage til fordel for gratis vaccine til kvinder op til 26 år. Men det er så super vigtig, at du som pige bliver vaccineret, fordi du ganske enkelt kan dø af det, i en meget tidlig alder. Og ja - kræft rammer også unge!
Vi er 200 ambassadør'er rundt om i Danmark - og inde på vidunderlivet's hjemmeside http://vidunderlivet.dk kan du under Abassadør fanen finde de 2-4 ambassadør'er der er tilknyttet din kommune. De vil hjerten gerne fortælle mere om HPV - lige så jeg.
Vores slogans lyder som følgende:
3 stik for livet.
Den værste sygdom, er den man kunne have undgået.
Livet er vidunderligt - Pas på det!
Forbyg livmoderhalskræft ved vaccination og screening.
| Forfatter: | Hopie |
| Oprettet: | 28.01.2010 22:04 |
Yeah det er så ikke hele sandheden omkring den vaccine.
Meget misvisende indlæg.
| Oprettet: | 28.01.2010 22:10 |
Du får det til at lyde som om det en fantastisk gennemtestet vaccine med kendte og få bivirkninger der beskytter mod alle former for livmordhalskræft.
Og det er langt fra sandt.
| Forfatter: | engel |
| Oprettet: | 28.01.2010 22:13 |
Hej piger :)
For ikke så lang tid siden var der en debat om det samme
Tjek den ud - der står en masse.
Jeg har selv skrevet et længere indlæg om vaccinen.
http://www.girltalk.dk/forum/emne/2740/
Knus
| Oprettet: | 28.01.2010 22:17 |
# Hopie
Ergo er at den virker, og største delen af de piger som er vaccineret, har ikke haft bivirkninger af betydlig grad. De tragiske bivirkninger der er forkomt ganske få piger, skyldes ikke vaccinen, men noget udefra som tilfældigvis ramlede sammen med disse pigers vaccination. Dødsfaldet i England var heller ikke vaccinens skyld, pigen var ramt af cancer og døde af cancer.
| Oprettet: | 28.01.2010 22:28 |
Den virker NOGEN gange på en bestemt virus. Men der altså mange virusser der kan forsage livmorhalskræft. Så du er ikke beskyttet for livmorhalskræft med den virus, men det lyder knap så fedt at sige "Denne vaccine kan, muligvis i nogen tilfælde, bestykke dig imod livmorhalskræft" når man prøver at sælge den.
Flere unge piger her hjemme har fået svær eksem der ikke bare sådan går væk.
Der er rapporter fra Australien hvor gravide der har fået den har spontant aborteret eller født børn med deformiteter + selvfølgelig alle piger der endt op med ansigt lammelser eller har fået en autoimmun sygdom.
og fordi den er skyndet igennem alle tests så har de ingen ide om hvor lang tid den holder eller om der kommer problemer med den om f.eks. 5 år.
Der er desuden 3 piger der er døde i england af blodpropper efter de fik vaccinen.
Det er meget bedre at gå til regelmæssige tjek hos en gynækolog end at få det crap sprøjtet ind i sig.
| Oprettet: | 29.01.2010 10:32 |
#Hopie
Hvis det var sandt, ville det være underligt, at vi som ambassadør har fået det at vide. Vidunerlivet er jo forbyggelse mod livmoderhalskræft. Og der er ingen alvorlige bivirkninger ved det! Pressen har travlt med at hævle ned på det - men et er hvad pressen skriver - andet er hvad fakta er.
| Oprettet: | 29.01.2010 15:50 |
Det er da trist at kræftens bekæmpelse holder sandheden fra jer.. men måske skulle i heller ikke stole blindt på folk der lover guld og grønne skove.
| Forfatter: | Christina12 |
| Oprettet: | 29.01.2010 19:19 |
Ja... Jeg har fået alle tre, og jeg må også indrømme at jeg ingen bivirkninger har fået.. Men dejligt at du gør os piger opmærksomme på det.. 
| Oprettet: | 29.01.2010 19:54 |
Det er sgu mere at den vaccine ikke beskytter mod alle former for livmorhalskræft jeg prøver at få ind i hoved på jer.
I kan sagtens få livmorhalskræft selvom i er blevet vaccineret.
| Forfatter: | stjerneskævl |
| Oprettet: | 29.01.2010 23:19 |
Jeg er en af dem, der har sagt nej tak til at få vaccinen.
Jeg er generelt meget kritisk over hvad jeg skal have proppet i min krop - ligeså som jeg sagde nej tak til 12 års stikket. Er blevet vaccineret da jeg var helt lille, men så snart jeg var gammel nok til at tage et valg, så gjorde jeg det. De eneste former for vacciner jeg har fået er stiv-krampe vaccinationer.
| Forfatter: | PrinsesseUsynlig |
| Oprettet: | 29.01.2010 23:59 |
Jeg har fået 2 af de 3 stik, og har ikke haft nogle bivirkninger, udover at man er lidt øm :)
| Oprettet: | 30.01.2010 03:32 |
stjerneskævl : Dine forældre er ikke særlig ansvarlige når de ikke har givet dig din 12 års vaccination.
Meningitis, røde hunde, mæslinger og fåresyge lyder åbenbart tiltrækkende for din familie?
| Oprettet: | 30.01.2010 12:46 |
#PrinsesseUsynlig det er meget normalt at være lidt øm, efter man er blevet stukket. Det er der bestemt ikke noget farligt i ;o)
Men rart at høre, at der er flere som ikke har oplevet bivirkninger af vaccinen. Det støtter bare op om forskernes teori om, at der ikke er nogle alvorlige bivirkninger ved vaccinen.
| Forfatter: | And i'm just me... or?! |
| Oprettet: | 30.01.2010 19:21 |
jeg har fået dem alle, og har ikke haft bivirkninger overhoved.
Tror altså også lidt at medierne prøver at gøre vaksinerne værre end de er, det er jo desværre sådan de skal gøre for at få penge i kassen.
- og alle nye ting bliver jo på en eller anden måde også altid kritiseret, og folk prøver at finde fejl. hvilket er fint, man har lov at være mistroisk. Men man kan også godt stole lidt på de forskere og læger der har været inde over at lave vaksinen, de ville jo ikke sprøjte det ind i så mange piger, hvis det ikke var nogenlunde ordenligt undersøgt. så slå koldt vand i blodet og tag det mediernes historier med et gram salt (;
sabsen: synes det er godt du minder os om det, jeg var faktisk lige ved at glemme min sidste (;
| Oprettet: | 30.01.2010 20:50 |
Hopie:
Mine forældre har givet mig et valg, ligeså vel som mine brødre har fået det. Ligeså vel som så mange andre giver deres børn et valg.
Jeg er ikke den eneste som ikke har fået et 12 års stik, Min storebror - samt en stor del af min venneflok har sprunget det over. Jeg snakkede med min læge om mit valg, og fik afvide hvilke risikoer jeg havde. Men eftersom at jeg ikke er løbet ind i nogen af sygdommene og det efterhånden er en del år siden jeg skulle være stukket, så fortryder jeg intet.
| Oprettet: | 30.01.2010 21:18 |
stjerneskævl: En 12 årig er ikke i stand til at tage så store og livsændrende beslutninger.
Du var 12 år og derved en barn og dine forældres pligt at beskytte dig. De fejlede. Utrolig trist.
| Oprettet: | 30.01.2010 23:05 |
Hopie: Ja du mener de fejlede. Det mener jeg ikke.
Forældre gør noget forskelligt, og nogle "fejler" ifølge andre.
| Forfatter: | aristocat. |
| Oprettet: | 31.01.2010 12:18 |
jeg har fået alle tre og jeg har slet ikke fået nogle bikvirkninger.(:
| Forfatter: | JustTheSame |
| Oprettet: | 31.01.2010 21:15 |
Fin og aktuel debat, omkring et spørgsmål jeg selv søger meget svar på..
Jeg har ikke fået vaccinen ene og alene fordi den er så dyr. Jeg er på SU og har ikke råd til at tage 3500kr ud af mit budget for at få vaccinen. At bede mine forældre om 3500 vil jeg heller ikke fordi jeg nu er så gammel at jeg har min egen økonomi..
Iøvrigt tror jeg det er for sent for mig, da jeg er 21, og har været seksuelt aktiv i mange år..
Men jeg er en af dem der ikke ved hvad jeg skal synes om vaccinen.. Så hvis nogen vil forklare mig (og sikkert også mange andre), hvilke fordele det har for én som har været seksuelt aktiv i mange år og med en del stykker, og derfor har sikkert fået den virus.. Om det så ikke bare vil være spild af penge og en falsk sikkerhed at få vaccinen - eller hvordan den rent faktisk virker, og modvirker kræft.. så vil jeg være meget taknemmelig.. Jeg ved som sagt ikke hvordan jeg skal forholde mig til hele det her spørgsmål.. (Jeg er godt nok blevet testet for 6 måneder siden og har ikke tegn på celleforandringer..)
/JustTheSame
| Oprettet: | 31.01.2010 21:34 |
#Justthesame
Vaccinen er også effektiv på piger, som er seksuelt aktive. Da den den beskytter i mod til viruser HPV 16 og HPV 18 - og selvom man har fået den ene virus beskytter den stadig i mod den anden. Men selvom man er seksuelt aktiv behøver man ikke have fået en af viruserne, Derfor ville det være en god idé at du snakker med din læge om det, og at du passer dine screeninger. Vaccinen er forbyggende, derfor er den vigtig at få, mens man er "rask".
På Vidunderlivet's hjemmeside står der følgende:
Virker vaccinen, hvis man har haft sin seksuelle debut?
HPV er en seksuelt overført virus. Derfor er det bedst at få vaccinen før den seksuelle debut. Men det er ikke for sent at blive vaccineret, hvis man allerede er seksuelt aktiv, da man ikke nødvendigvis er blevet smittet med HPV endnu. Vaccinen beskytter mod HPV 16 og HPV 18. Selvom man er smittet med den ene type, vil man stadig kunne opnå beskyttelse mod det anden.
Kilde: http://vidunderlivet.dk/forebyggelse/faqvaccination
Håber det gav svar på dit spørgsmål ;o)
| Forfatter: | Thiller |
| Oprettet: | 07.02.2010 15:01 |
Jeg afsluttede programmet for snart 3/4 år siden og jeg har det fint. Jeg var øm omkring det område hvor jeg var blevet stukket, men det er vist helt normalt.
Desuden er der jo bivirkninger ved stort set al medicin? Du kan jo ikke undgå at der er bivirkninger ved noget at det medicin du tager.
| Forfatter: | different |
| Oprettet: | 08.02.2010 18:59 |
Jeg har hverken fået 12 års stikket eller for livmoderhalskræft .
Det er 6 år siden jeg skulle ha det, og jeg lever fint nu , og er aldrig syg , andet end forkølelse , ondt i halsen og hovedpine ..!
Den anden vacine har jeg ikke råd til ! 3,500 er mange penge når man kun får elevløn .