Perry, 14 år
13. april 2026
Hvad gør jeg? Jeg føler mig som en vildt dårlig veninde
Hej Girltalk
Jeg går i 8 klasse og jeg skal på efterskole næste år. Jeg føler mig overset eller holdt uden for af mine veninder. De bliver ved med at joke omkring hvordan jeg bare "forlader" dem. Jeg prøver bare at grine med og børste det af. Men det er jo sandt. Jeg har det dårligt med at kalde dem mine veninder og love dem at vi holder kontakten, selvom jeg godt ved at det er lidt det modsatte. Jeg har 2 bedste venner. Vi har siden 0 klasse været en trio. Men her dette skoleår har det været meget bare dem. Jeg har prøvet at snakke med dem men det er som om de ikke forstår det.
Hvad gør jeg? Jeg føler mig som en vildt dårlig veninde

GirlTalks svar
Hej søde du <3
Tusind tak for dit brev, det er virkelig modigt, at du skriver ind!
Det lyder rigtig svært det, du står i. Især fordi det er nogle veninder, du har haft i mange år. Når man pludselig begynder at føle sig udenfor i noget, der ellers plejer at være trygt, kan det gøre virkelig ondt. Og måske også få en til at tvivle lidt på sig selv.
Samtidig vil jeg sige, at det er virkelig stærkt, at du har forsøgt at snakke med dem om, hvordan du har det. Det er ikke nemt, og det viser, hvor meget du tager jeres venskab seriøst. Derfor giver det også rigtig god mening, at det gør ekstra ondt, når du ikke føler, at de lytter.
Du skriver, at du føler dig som en dårlig veninde - det er du virkelig ikke! Tværtimod viser det, at du er en betænksom og omsorgsfuld veninde, som virkelig prøver. Jeg får en fornemmelse af, at du står et sted, hvor du både gerne vil gøre det rigtige, men også kan mærke, at noget ikke føles godt. Og det er vigtigt at tage alvorligt. For et venskab skal ikke føles som noget, hvor man bliver holdt udenfor eller ikke bliver taget seriøst.
Nogle gange kan man også vokse lidt fra hinanden, selvom man har været tætte i mange år. Det kan være svært, men det betyder ikke, at der er noget galt med dig.
Og så vil jeg også sige: hvor er det virkelig fedt, at du skal på efterskole! Du må være spændt, og måske også lidt nervøs. Det bliver helt sikkert et år med nye oplevelser og mennesker. Det kan også være en mulighed for at finde nogle venskaber, hvor du føler dig mere set og godt tilpas. Det fortjener du virkelig <3
Derfor er det også vigtigt, at du husker at lytte til dig selv. Hvis du kan mærke, at det mest er dine nuværende veninders ønske at holde kontakten, og ikke dit, så er det helt okay at mærke efter, og måske vælge nogle andre til.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget <3 Du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet.
Mange kram Rikke <3<3