Skriv med os nu
Rose, 13 år
Jeg er en pige på 13 år, som synes, at sommerferien er meget svær at komme igennem
Hej Girltalk
Jeg er en pige på 13 år som syntes at sommerferien er meget svær at komme igennem. Fordi at næsten alle andre piger i klassen skal til udlandet i sommerferien(dem som ikke skal rejse virker meget liggeglade med at være ikke skulle rejse) nå men inden ferien siger alle jeg "hvor jeg glæder mig til sommerferien fordi jeg skal til ... "og jeg svare aldrig på det spørgsmål fordi jeg glæder mig ikke rigtig, jeg har jo ikke noget at lave( den første uge i ferien er jeg på camp, og så er jeg en dag hos min veninde, og så i sommerhus i en uge, og det er mega kedeligt). Så har i nogle idéer til hvad jeg kan lave fordi ellers føler jeg mig meget ensom i den lange ferie. Kh Rose

GirlTalks svar
Kære Rose <3
Tusind tak for dit brev! Hvor er jeg glad for, at du havde lyst til at skrive til os <3
Det lyder som om, sommerferien kan føles lidt ensom for dig. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, når det virker som om, mange omkring dig glæder sig til spændende rejser, mens du ikke føler, at du har det samme at se frem til. Det kan nemt komme til at føles, som om alle andre har en sjovere sommer – også selvom det ikke nødvendigvis er sådan i virkeligheden <3
Jeg lægger mærke til, at du faktisk allerede har nogle ting planlagt. Du skal på camp, besøge en veninde og i sommerhus. Selvom det måske ikke føles lige så spændende som en ferie i udlandet, håber jeg også, at der kan gemme sig nogle gode oplevelser i de ting. Måske kommer du til at møde nye mennesker på camp eller får nogle hyggelige stunder med din veninde eller i sommerhuset.
Samtidig giver det god mening, at du har lyst til, at der skal ske lidt mere. Måske er der nogle små ting, du kunne planlægge i løbet af ferien? Det kunne være at invitere en ven eller veninde på en cykeltur, en filmaften, en tur til stranden eller en picnic. Du kunne også spørge dine forældre, om I sammen kunne finde på en udflugt eller noget andet hyggeligt, som I kunne glæde jer til <3
Nogle oplever også, at det hjælper at have et lille projekt hen over sommeren. Det kan være at læse en god bogserie, lære noget nyt, prøve en ny hobby, bage, tegne eller lave noget kreativt. Det behøver ikke være stort for at gøre dagene lidt sjovere.
Jeg blev også nysgerrig på, om du har talt med dine forældre om, hvordan du har det med sommerferien. Måske ved de slet ikke, at du føler dig ensom eller savner noget at glæde dig til. Det kan være rart at dele de tanker med en voksen, der kender dig <3
Husk også, at det, vi hører andre fortælle om deres ferie, ofte er de bedste øjeblikke. Det betyder ikke nødvendigvis, at de har det sjovt hele sommeren. Mange kan også opleve dage, hvor de keder sig eller føler sig alene.
Jeg håber, at du får en sommer med både gode oplevelser og hyggelige stunder – også selvom den måske kommer til at se anderledes ud, end du havde forestillet dig <3
Husk at du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3