alisa, 16 år
19. august 2024
Jeg elsker min kæreste overalt på jorden, så hvorfor får jeg de her tanker?
Hej Girltalk
Kæreste-krise
Jeg er en pige på 16 år, jeg har lige afsluttet min efterskole år i Jylland og jeg bor til dagligt i København hvilket vil sige det har været et stor skift. Oveni det mødte jeg min kæreste på efterskole han bor også i Jylland og der er 5 timers tur mellem os dog er han det sødeste i hele verden og jeg elsker ham overalt og savner ham mere og mere hver dag MEN jeg startede i mandags på gymnasium i København og der er den mest nuttede dreng i min grundforløbs klasse. Det startede med jeg jokede med ham var nuttet men nu kan jeg ikke stoppe med at tænke på ham. Vi har flirtet med øjnene en hel del og jeg føler mig så klemt
Jeg elsker min kæreste overalt på jorden så hvorfor får jeg de her tanker? Jeg er så skuffet over migselv og føler jeg lever en løgn
Nogle tips til hvad jeg skal gøre? Jeg er fortabt.
Jeg har tankemydlre om en dreng jeg mødte for en uge siden og endnu ikke har snakket med også har jeg min dejlige kæreste som jeg ikke vil gære ondt
Hjælp
Hvad gøre jeg?
Hilsen den klemte pige

GirlTalks svar
Kære den klemte pige ❤
Jeg kan godt forstå at du føler dig klemt, som du selv beskriver det, og er forvirret over dine følelser. Først vil jeg gerne anerkende dig for, at det er super stærkt, at du og din kæreste holder fast i at have et dejligt og kærligt forhold, selvom der er lang afstand imellem jer. Jeg har ikke selv prøvet at være i et langdistance forhold, men dem jeg kender som har været i et eller som stadig er i et, synes at det har været eller er super svært. Det er så dejligt at du synes at din kæreste er det sødeste i hele verden og du elsker ham overalt!
Selvom han ikke har gjort noget forkert og at I elsker hinanden utrolig meget, så kan savnet i forhold til fysisk nærvær, som du garanteret savner at have med ham, godt være rigtig svært. Det kan måske også betyde at man leder efter det man savner i sit forhold og i sin kæreste i andre mennesker, som for eksempel ham den nuttede du har mødt i din grundforløbsklasse. Det betyder ikke at man handler på det og er sammen med andre, men man kan sagtens have tanker om det. Og bare det at det er i tankerne kan føles super forvirrende og forbudt. Derfor betyder det, at du er fascineret af ham som du har mødt i din grundforløbsklasse, måske kun at det er svært at du ikke kan være fysisk sammen med din kæreste og ikke at der er noget som du savner i din kæreste som person. Det kan lyde lidt praktisk og firkantet, men måske er du tiltrukket af ham den nuttede fordi han er tæt på der hvor du også er og derfor er lettere tilgængelig og nem at være sammen med.
Jeg tænker også at du måske har hørt om hudsult under corona-epidemien. Hudsult er når man savner fysisk berøring, som for eksempel det at kramme eller kysse din kæreste eller det at blive nusset eller måske holde i hånd. Når man mangler det kan det godt føles lidt som tomhed eller som en slags ensomhed og det kan være super svært at være i. Så jeg kan virkelig godt forstå, at du synes, at det er en svær situation at være i. Nu hvor du og din kæreste nok ikke kommer til at bo tættere på hinanden lige foreløbigt, så kan det være en god idé for jer at tale om hvordan I begge bedst kan være i jeres langdistanceforhold. Nu ved jeg ikke hvordan og hvor ofte I ses, men det kan være en god idé, at tale om netop hvordan og hvor ofte I ses og hvordan I hver især har det med at være i et langdistanceforhold. På den måde kan I få snakket om det der er svært, som for eksempel det du skriver om i dit brev her, og så kan du og din kæreste støtte hinanden i jeres forhold selvom I er langt fra hinanden, i stedet for at flytte jer fra hinanden og kigge efter andre.
Jeg kan selvfølgelig ikke afgøre hvad der er det rigtige for dig og om du er forelsket i ham den nuttede du lige har mødt eller ej. Det er noget du skal mærke efter i dig selv. Men jeg vil dog råde dig til at beslutte dig for om du vil forfølge din søde kæreste eller ham den nuttede inden en af dem og/eller du selv bliver ked af det og såret over et forhastet valg.
Som en sidste ting, vil jeg også foreslå dig eventuelt at tale med en veninde om, hvordan du har det, så du har en at sparre med om dine tanker og følelser udover din kæreste.
Jeg håber meget at du kan bruge mit svar og så vil jeg også opfordre dig til at skrive til vores chat- eller SMS-rådgivning hvis du har brug for at tale mere om dit dilemma.
Mange kram herfra ❤