Jeg er bange for, at jeg har en spiseforstyrrelse
Hej girltalk.
Jeg har i lang tid nu gået og tænkt over om jeg har en spiseforstyrrelse!
Det hele starter med at jeg bliver udredt for ADHD, og det visser sig at jeg har ADHD derfor begynder jeg på medicin! Det her medicin kan gøre at man mistet lysten til at spise mad, og det har det for mit vedkommende gjort! Jeg har på ikke særlig lang tid tabt 6-7 kilo. Og det har jeg været glad for, for jeg var ikke særlig glad for min krop før! Men nu er problemet bare at jeg spiser så lidt så muligt for at tabe mig mere, jeg tænker hele tiden over hvad jeg skal spise næste gang, jeg er begyndt at veje mig i skjul( altså når mine forældre ikke er hjemme) jeg tænker hele tiden over det.
Jeg er bange for at jeg har en spiseforstyrelse, men jeg har ikke så meget forstand på det, så jeg håber i kan hjælpe mig🤞🏼
Hilsen Mia.

GirlTalks svar
Kære Mia
Tusind tak for din besked! Hvor er det sejt, at du mærker efter hvad der sker i din krop og skriver herind omkring det. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig lidt flere perspektiver og håber meget det kan hjælpe dig en smule ❤
Først og fremmest tænker jeg på din ADHD og din medicin. Jeg forstår, at det kan være en almindelig bivirkning at man mister appetitten af medicinen, men jeg håber du har et løbende forløb eller samtale med din læge, som er den der bedst kan guide dig i forhold til dette ❤ Jeg forestiller mig, at det er en balancegang mellem din effekt af medicinen og påvirkningen på din appetit. Jeg håber meget du vil snakke med din læge om det, så du er sikker på at medicinen bliver reguleret korrekt ❤
Og lad os så snakke lidt om dine tanker i forhold til din krop og kost. Jeg synes, det er flot, at du er opmærksom på, at dine tanker omkring mad har ændret sig i forbindelse med at du har tabt dig. Det er svært at sige, hvornår man har en spiseforstyrrelse, men jeg synes det lyder svært at dine tanker kredser så meget om kost og krop. Ingen har fortjent at sulte sig selv og det er ingen nem vej til at blive mere glad for sin krop.
Derudover er det også helt normalt at opleve usikkerhed omkring sin krop i puberteten, da den er så meget i udvikling - sådan havde jeg det, da jeg var 15 år ❤ Så du er lige nu i en tid, hvor du skal finde ro og styrke i den du er, og det virker til at du er god til at mærke efter hvordan du har det. Så hold fast i den følelse og mærk efter om tankerne om krop og kost kommer til at fylde endnu mere.
Hvis du oplever at tankerne fylder mere, så er det en god ide at snakke med andre om det. Det kan både give lidt mere ro i hovedet, at dele ud af sine tanker, men det er også en god ide at lade andre vide hvordan du har det. På denne måde kan de også bedst muligt hjælpe dig, så det ikke udvikler sig i en negativ retning ❤ Du kan snakke med dine forældre, din læge eller måske en god lærer? Hvis du oplever at tankerne stadig fylder meget, så er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning. Her sidder der hver aften søde rådgivere klar til at chatte ❤
De kærligste hilsner,
Cecilie fra GirlTalk ❤