Amalie, 17 år
30. juli 2024
Jeg har prøvet alt for at komme over ham, endda date andre mennesker, men det virker bare ikke
Hejsa…
Ved ikke helt hvordan jeg skal starte det her brev, fordi jeg er så forvirret omkring alt.
Der er den her dreng, som jeg virkelig godt kan lide, og har prøvet alt for at komme over ham endda date andre mennesker, det virker bare ikke.
I november 2023 startede jeg i min 1.g klasse her mødte jeg den her dreng, som går i min klasse. I starten fangede han ikke rigtigt mine øjne da han var meget genert, vi begyndte så at snakke meget og alle vidste det, indtil den her gymnasiefest i december og han valgte at sige han ik havde lyst, imens vi var lidt uvenner. Så fedt for mig at jeg går i klasse med ham, of skulle se ham hver dag. Vi begyndte så at blive venner, pg det fungerede godt, kunne dog mærke jeg havde et ømt punkt for ham. Det svære ved det hele var at jeg følte han sendte mig signaler om han ville mere nogengange, feks intenst øjenkontakt, og berøringer her og der. Indtil januar 2024 og han kyssede mkn veninde ril en fest, men kunne jo ikke blive ked af det for vi var bare venner. Jeg cuttede her kontakten lidt, snakkede ikke til ham i klassen, og han prøvede at kontakte mig et par gange men nægtede at snakke med ham. Indtil en fest hvor han igen sender signaler til ar vi skal gå ud og snakke, her ender jeg med at skrive til ham vi er nødtil at snakke det ud, of dagen efter gør vi det. Jeg fortæller ham min side men fordi han er virkelig umoden og ikke rigtigt har haft noget med nogen før er det virkelig svært. Han siger både han godt kunne lide mig, men det vi havde var alligevel bare et par kys her og der, sådan jeg var hjemme ved dig efter vi havde stoppet det? Og det gjorde mig lidt ked af det, vi besluttede dog at blive venner, fpr real den her gang. Kunne mærke det blev bedre. Efter jeg i flere måneder havde gået og været mega usikker omkring alt. Jeg gør her så noget der måske ikke er det mest korrekte, jeg begynder at snakke med hans ven fra efterskolen og det blev ret seriøst, indtil han havde lavet nogle rygter om jeg havde lavet noget med andre spm var løgn. Hans ven siger han gjorde det ud af jalousi men hvorfor skulle han gøre det? Vi var endelig blevet venner, of jeg var faktisk kommet over ham.det ender så med at jeg bniver sur på ham til en fest og tager hjem. Han tigger mig om at få set snakket ud of dwt gør jeg, vi kørte en tur alene i et par timer, men fik aldrig rigtigt et svar. Det med mig og hans ven stoppede.Jeg er så forvirret lige nu for jeg sidder ifen med den følelse af at jeg kan lide ham. Eller måske ikke lide men har et ømt punkt for. Kan virkelig ik forklare det, hele året gik jeg rundt og var mega usikker på mig selv, og fik derfor et glow up, ham her drengen er kendr for at være pæn men dårlig til piger. Og det her er ikke for at lyde selvglad men der er massere af drenge der prøver på mig, så kqn ikke forstå hvorfor jeg ikke kan være god nok ril ham. Hverganr han er til atede tænker jeg på at virke perfekt. Det er nu sommer og har set ham nogle enkelte gange til fester, og det føltes så mærkeligt, vi snakker og joker med hinanden men finder tit mig selv sidde og tænke tilbage på da vi havde noget. Har fået et stort glowup siden ham og han vil mig stadig ikke. Hvad er der galt med mig, og hvorfor kan jeg ikke komme over ham. Brugte hele mit 1.g år på det her. Og sider her og undrer mig om jeg nogensinde kqn få de her følelser for et andet menneske, for har aldrig prøvet noget lignende det her. Hvordan får jeg ham til at kunne lide mig of hvis ik det hvordan overlever jeh 2 mere år i klasse med ham.

GirlTalks svar
Kære dig ❤️
Jeg synes det er virkelig flot, at du tør dele din problemstilling med os, og at du allerede har gjort dig så mange tanker om den situation du står i! Det lyder ikke til at være helt nemt, og det lyder som om dine tanker fylder meget hos dig ❤️
Det er aldrig nemt, når grænsen mellem venskab og mere kærlige følelser bliver flydende, for det tvinger dig til virkelig at mærke efter, hvad der betyder mest - er det at beholde ham som ven, eller at prøve noget mere seriøst. Det lyder på mig, som om du har været glad for ham gennem hele jeres venskab, men at det ikke altid har været gengældt. Det er selvfølgelig hårdt at erkende og kan gøre rigtig ondt. Det er helt naturligt at man bliver ked af det, når ens følelser ikke er gengældt - især hvis du oplever, at han sender signaler, men så siger det modsatte. Det er da både frustrerende og forvirrende!
Det lyder som om, at du har forsøgt flere gange at kommunikere dine følelser klart og tydeligt til ham, men at han måske alligevel ikke helt forstår, hvad det er du gerne vil. Jeg synes virkelig det er modigt af dig, at du tør fortælle ham, hvordan du har det! Det er mega vigtigt at man kan kommunikere sine følelser, uanset hvilken relation man har til et andet menneske, så det synes jeg er rigtig flot ❤️ Men at han ikke forstår dig, eller i hvert fald bliver ved med at gøre dig ked af det, det kan jeg godt forstå du synes er svært - uanset om han gør det bevidst eller ej. Og jeg kan godt forstå, at du er forvirret omkring hans følelser for dig, hvis han har haft et behov for at sprede rygter om dig, så snart du begyndte at ses med en anden. Det virker jo som et underligt behov at have, hvis han bare vil være venner.
Du lyder til at være meget reflekteret over den situation du står i, samtidig med at have en masse svære følelser i klemme, som helt naturligt følger med komplekse relationer. Du skriver at du har været ovre ham, men at du nu er i tvivl om, om du kan lide ham, eller bare har et ømt punkt for ham. Jeg tror det er en væsentlig detalje, om det faktisk er et ønske om at være sammen med ham, fordi du er vild med ham, eller om det ømme punkt skyldes en sorg eller ærgrelse over, at det ikke er lykkedes mellem jer. Det er helt okay at man har svært ved at komme videre fra en person, hvor man stadig har følelser i klemme på grund af ubesvarede spørgsmål. Og det er også helt naturligt at være i tvivl om, hvorfor det er så svært at komme videre. Især hvis man har andre muligheder, men ham man selv synes er spændende, bare virker uinteresseret. Det kan ofte vække en endnu større interesse i os, desværre. Jeg tror det er rigtig vigtigt at du virkelig mærker efter, og gør op med dig selv, hvad det egentlig er du ønsker udfaldet af jeres relation skal være. Skal I fortsætte med bare at være venner, og hygge jer i klassen og til fester, som I gør nu, eller vil du gerne satse på en mere seriøs kærlighedsrelation?
Du skriver at du har fået et glow-up efter ham, og det lyder jo som om, at du faktisk har gjort noget godt for dig selv så. Et glow-up kommer jo kun, hvis man tager sig af sig selv og gør alt dét, der gør dig glad. Det er jeg glad for at høre at du har fået, for det vidner også om, at du sørger for at gå op i dig selv, hvilket er mega vigtigt at kunne! Og så længe man ikke gør det for andres skyld, så er det kun godt. Men selvom man får et glow-up, er det desværre ikke ensbetydende med, at lige netop ham man er vild med, bliver mere interesseret. Det er rigtig svært at sige, hvad det er der gør, at han ikke kan comitte til noget mere seriøst, men det kan jo simpelthen være, at han bare er umoden, som du selv skriver, og dermed bare ikke er klar. Hvis det er tilfældet, så synes jeg det er vigtigt at du overvejer, hvor mange kræfter du har lyst til at bruge på ham, hvis han ikke kan gengælde dine følelser og give dig ligeså meget igen ❤️
Det er helt naturligt at være forvirret og det kan være ekstra svært at komme videre, hvis det er første gang man føler den slags forelskelse, som du lyder til at føle lige nu. Jeg kan godt genkende følelsen af, om der mon er andre derude, hvis man giver slip på ham man har lige nu, men det vil jeg godt love dig, at der er! ❤️ Du skriver selv, at der er mange fyre der gerne vil dig, og så længe du bliver ved med at gå op i dig selv og de ting du godt kan lide, så udstråler du også et selvværd der tiltrækker de helt rigtige mennesker ind i dit liv. Og så er det helt okay at have høje standarder og stille krav til mennesker man omgiver sig med - især i forhold til kærester!
Mit allerbedste råd til dig er, at du virkelig mærker efter, hvad det er du drømmer om. Er det ham, eller er det en kæreste, som kan møde dig hvor du er, og give dig en seriøs relation? Og er det ham, der skal være den kæreste, eller skal han bare være en ven? Det er helt okay at være i tvivl om, men jeg tror det er vigtigt, at du gør dig det klart, hvad der er vigtigst for dig, før du handler på det. Især hvis du gerne vil have, at I kan komme godt ud af det med hinanden, i resten af jeres gymnasietid. Og når du har gjort dig det klart, hvad du gerne vil have, så tænker jeg du kan bruge dit store mod og vildt gode evne til at fortælle ham det lige ud! Man kan desværre ikke vælge, hvordan andre modtager det man siger, og du kan desværre ikke lave om på ham, eller tvinge ham til at kunne lide dig. Hvis han ikke er klar, er der ikke så meget du kan gøre for at få ham til at kunne lide dig, men det betyder på ingen måde, at der er noget i vejen med dig. Han er simpelthen bare ikke klar til at se, hvad du ellers har at byde på - og det er da virkelig hans tab!
Jeg håber du kan bruge svaret til at få lidt mere afklaring. Og så håber jeg, at du får nogle vildt fede gymnasieår! ❤️
Knus og kram fra Veronika ❤️