Emma, 15 år
16. juli 2024
Hvor meget tid er ok at bruge med mine veninder?
Hejđź’—
Jeg elsker min familie utroligt højt, men nogen gange har jeg virkelig lyst til at være sammmen med mine veninder i stedet for dem. Jeg synes det er hårdt at spørge om at være sammen med mine veninder, da begge mine forældre er skilt og alene. Derfor har jeg brug for at spørge jer om noget.
Skal jeg vælge venner eller familie?
Hvor ofte skal jeg have veninde aftaler?

GirlTalks svar
Kære Emma💗
Tak for dit fine brev - jeg ved, at der er mange, der kan genkende dine tanker. Hvor er det dejligt, at du har en familie, du elsker utrolig højt.
Det er enormt betænksomt af dig at tænke på din mor og far og at du også gerne vil have, at dine forældre har det godt hver især. Du lyder helt vildt omsorgsfuld. Jeg forstår godt, at du tænker på, hvordan du skal fordele din tid.
Vi har alle et behov for at være social, også med andre end vores familie, endda selvom vi elsker dem utroligt højt. At elske sine forældre kan sagtens sameksistere med at have behov for at se sine venner og veninder og jeg er helt sikker på at dine forældre godt ved, at du ikke elsker dem mindre, fordi du vælger at se dine veninder en del tid, fremfor tid med din mor eller far. Vi har alle brug for at være sammen med nogle vi kan spejle os i, og i perioder i livet er det altså bare mere vores veninder end vores familie.
Nu ved jeg ikke om dine forældre har givet udtryk for skuffelse eller en holdning, der udviser utilfredshed, når du ser veninder. Jeg er nysgerrig på, om de har sagt noget særligt, der gør det ekstra hårdt at skulle spørge, om at være sammen med veninder i stedet for at være sammen med din mor eller far. Har du spurgt dem, hvordan de har det med at være alene når du ser veninder? Kunne det tænkes at de hygger sig alene?
Du spørger, om du skal vælge venner eller familie. Jeg synes helt sikkert, at du skal vælge venner OG familie. Hvis det var mig, ville jeg se, om jeg kunne finde modet til at få en dialog om det med mine forældre, enten sammen eller hver især. Så kan I sammen tale om, hvad der vil være et fair antal gange om ugen at bruge på veninder. Her kan du også fortælle din mor og far, hvor ofte du ville drømme om at se mine veninder. Og så kan du jo se, hvad de siger til det. Du har sikkert også lektier, evt. fritidsinteresser og andet der skal passe ind.
Uden at vide det, så gætter jeg på, at dine forældre er allermest glad, når du er glad. Også selvom du ikke er sammen med dem hele tiden. Det kan måske give dig noget ro at tænke på, hvis du kan blive ramt på din samvittighed over at du ikke ser dine forældre når du er sammen med dine veninder.
Jeg hĂĄber at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at kontakte GirlTalks rĂĄdgivning pĂĄ chat eller pĂĄ sms, hvis du vil have flere inputs og rĂĄd og et sted du kan dele dine tanker.
Stort kram
Sine