Fisken, 14 år
28. juli 2024
Hvad kan man gøre for at blive mindre blufærdig?
En af de få dage hvor det var godt vejr gik jeg en aftentur med to af mine veninder ved stranden. Vi kom til sådan et lidt øde sted og en af dem forslog at vi skulle bade. Jeg sagde at vi jo ikke havde badetøj med men hun var ret opsat på det og sagde vi jo bare ku bade i underbukser. Min anden veninde gik med til det men jeg ville ikke for var for genert. Så jeg sad bare og kikkede på og de andre to havde det rigtig sjovt. Jeg ærgede mig over jeg ikke gik i for mine bryster er lisså pæne og store som deres synes jeg og de hyggede sig mægtig med at være topløs men jeg kunne ikke få mig selv til det. Jeg følte mig megameget udenfor for de fik lissom noget sammen. Det var øv. Hvad kan man gøre for at blive mindre blufærdig?

GirlTalks svar
Kære Fisken
Tusind tak for dit brev ❤️ Først og fremmest synes jeg det lyder dejligt med en aftentur på stranden med gode veninder ❤️ Det er helt naturligt at du bliver genert når du kommer i en uventede situation hvor dine veninder foreslår at bade topløs. Selvom du ærgrer dig over at du ikke var med i vandet, så gjorde du det der føltes rigtigt i maven i den situation, og det synes jeg er rigtig modigt at du lyttede til din mavefornemmelse. Du skrev at du ikke kunne få dig selv til det i øjeblikket, og derfor var det godt at du sagde fra. Husk det ❤️
At være blufærdig er helt almindeligt og mange mennesker, både piger og drenge, oplever den følelse. Det kan være du skal fortælle dine veninder næste gang om den følelse du sad med, så kunne I måske tage en snak om hvad der kunne gøres anderledes, for at skabe et 'trygt rum' hvor I alle tre føler jer godt tilpas. Måske hvis dig og dine veninder på forhånd havde aftalt at bade topløse, så kunne det være at det havde føltes mere rigtigt. Du kan læse om andre pigetanker med krop, selvtillid og tanker omkring dette på Girltalks hjemmeside
For at svare på dit spørgsmål her til sidst, så tror jeg ikke der er en enkel og nem løsning for at føle sig mindre blufærdig. En god omgang selvkærlighed er nok det første skridt på vejen, fordi noget af den generthed, som du beskriver, måske kommer lidt til livs, hvis man tror på, at man er god nok som man er. Det er ikke sikkert, at man kan lave om på det fra den ene dag til den anden, men man kan i hvert fald øve sig på det. Og du er god nok, som du er ❤️
Hvis det kun er det med at være mere nøgen, som du synes er svært, hvad tror du så, at der vil ske, hvis du fx beholder din top på også, når I er ude at bade næste gang? Så kan du jo bare have en ekstra trøje med, som du kan skifte til, når I kommer op ad vandet igen. Hvis du gjorde det, kunne du så tage med dine veninder ud at bade og få en dejlig oplevelse sammen med dem?
Det lyder i hvert fald til, at du har nogle rigtig skønne veninder, hvor I får nogle gode oplevelser sammen, som jeg godt kan forstå, at du gerne vil være en del af. Så længe du mærker dine grænser, så er alt godt, men det er også okay, hvis du har lyst til at udfordre de grænser lidt en gang imellem - eksempelvis med din blufærdighed.
Jeg håber, at mit brev kunne give dig nogle gode råd. Og så håber jeg særligt, at du får en skøn sommer sammen med dine veninder!
Knus og Kram fra Clara ❤️