Gad virkelig godt snakke med mine veninder om lyst, og hvordan de føler, men jeg tør desværre ikke
Det er dejligt med en brevkasse hvor man kan skrive ind om pigeting. Jeg er bare lidt nysgerrig på min lyst. Jeg synes den kommer og går. Der kan sagtens gå dage hvor jeg overhodet ikke tænker på "det dernede." Mens andre dage går jeg så rundt og og har hele tiden lyst og er fugtig og liderlig og har bare lyst til og kramme igemmen med mine veninder osv. Virklig en mærkelig følese. Jeg kan ikke rigtig finde nogen linje i det. I skolen havde vi noget om pigers cyklus eller noget. Jeg forstod det ikke rigtig men tænker om det måske har noget med det og gøre? Jeg er ikke ret udviklet og min mens er sygt uregelmæssig så jeg kan ikke rigtig finde noget sammenhæng med min lyst men det er der måske aligevel? Gad virklig godt snakke med mine veninder om lyst og hvordan de føler men tør desværre ikke. Kan i gøre mig klogere?

GirlTalks svar
Hej Line <3
Tusind tak fordi du skriver ind til vores brevkasse. Hvor er det dejligt at høre, at du er glad for at den er her - Det er vi virkelig også. Det er så godt at vi kan dele tanker og følelser omkring pigeting med hinanden <3
Du skriver at du er nysgerrig på det med din lyst og hvorfor den kommer og går som den gør - Det kan jeg godt forstå at du gerne vil vide mere om. Det er rigtig spændende og lærerigt det at undersøge og mærke efter omkring "det dernede" og ens lyst. Tak fordi at du deler de tanker med os!
Jeg kan godt forstå at synes det indimellem er en lidt mærkelig følelse. Sådan er det ofte med de følelser og tanker som måske er lidt nye for os. Først og fremmest vil jeg dog fortælle dig, at dine tanker er helt naturlige og bestemt ikke mærkelige <3 Som du selv skriver, så kan det faktisk godt have noget med din cyklus og hormoner at gøre. Det er derfor helt normalt, at du kan gå rundt og have meget lyst og andre tider mindre lyst. Ens sexlyst kan også blive påvirket af ens humør, altså hvis du går har det godt, så kan man nogle gange også mærke at man får lidt mere lyst.
Jeg forstår godt, at du havde lidt svært ved at forstå pigers cyklus, det kan faktisk også godt være lidt kompleks og pigers cyklus kan opføre sig meget forskelligt fra pige til pige. Men jeg vil lige prøve lige kort at forklare hvordan en typisk cyklus foregår. En piges cyklus varer 28 dage hvor dag 1 er første dag man bløder.
Dag 1-7 er typisk dage hvor man bløder - Her er det vigtigt at sige, at det er meget forskelligt om man bløder alle 7 dage. Nogen bløder kun 2 dage mens andre kan bløde mange flere dage. Begge dele er helt naturligt og almindeligt <3
Dag 8-14 er der hvor ens energi kommer lidt tilbage og man ikke er så træt som ofte kan være når man har menstruation.
Dag 15-21 er det man kalder ægløsningsfasen. Det er ofte her at man mærker lyst - Præcis som du beskriver!
Dag 22-28 er den fase hvor du kan opleve at føle dig ensom og mere følsom og sårbar end normalt.
Nu står der meget om at en cyklus varer 28 dage, men der er mange piger, som oplever at deres cyklus varer længere og er ofte meget uregelmæssig - ligesom du også nævner. Det er især helt almindeligt i din alder <3 Det var min også da jeg var 13 år gammel <3 Det betyder derfor også, at din cyklus måske ikke er så "fastlagt" omkring de 28 dage.
Du nævner, at du gerne vil snakke med dine veninder om lyst og hvordan de føler omkring det. Jeg kan virkelig godt forstå, at du måske har lidt svært ved at snakke om det. Det kan være dine veninder selv tænker det samme, at de rigtig gerne vil snakke om det, men ikke rigtig tør? Jeg tænker, hvis du har mod på at prøve at snakke med dem om det, kan du gøre det et tidspunkt, hvor I sidder sammen og hygger og er i et trygt rum. Det kan være I allerede har delt noget sammen, og så kan du lige lidt op til at snakke om cyklus og om dine veninder også oplever at deres kroppe ændringer sig en del - hvis de svarer meget ivrigt, og er klar på den samtale, kan du prøve at nævne, at du faktisk oplever at du kan mærke det dernede? Men igen, du skal mærke efter hvordan du har det med at snakke om det, og kun gøre det du har lyst til.
Hvis du vil snakke lidt om det, kan du også altid skrive ind til os i GirlTalk rådgivning. Her kan vi snakke om din lyst, eller om hvordan du kan prøve at åbne op om det til dine veninder eller noget helt tredje. <3
Jeg håber, du kan bruge mit svar <3
Knus og kram fra Sidse