Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende uden at miste hende?
Hej Girltalk.
Jeg er meget bekymret for min veninde. Hun er en super sød pige, men hun har fået den her nye kæreste. Han er manipulerende og aggressiv. Han er også nogle år ældre end hende og tidligere dealer.
Hun sværger han aldrig har fysisk gjort hende noget, men jeg ved hun bliver utryg når han råber af hende.
Hun kan ikke selv se hvor slem han er, og vil ikke lytte til os veninder. Hun vil heller ikke længere snakke med mig om ham fordi hun ved, jeg ikke kan lide ham.
Jeg er virkelig bange for at der skal ske hende noget.
Jeg har overvejet om man burde tage fat i hendes forældre da hun stadig bor hjemme og kommer fra et godt hjem der kunne hjælpe. Men jeg ved hun aldrig ville tale til mig igen, hvis jeg gjorde det.
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende uden at miste hende?
Hilsen en meget bekymret veninde <3

GirlTalks svar
Hej søde du,
Først og fremmest tusind tak, fordi du skriver herind til Girltalk, og fordi du har mod på at dele dine bekymringer<3 Mega sejt!
Hvor lyder du simpelthen som en skøn veninde, siden du bekymrer dig så meget om din veninde og hendes nye forhold. Det lyder til at være en rigtig svær situation du står i lige nu. Især når du kan se, at der er noget galt, og din veninde ikke kan se det. Jeg tænker umiddelbart, at det kan være fordi "kærlighed gør blind". Det kan være, at hun er smaskforelsket i ham og derfor måske håber på, at tingene bliver bedre med tiden.
Det virker til, at du virkelig har overvejet hvad du skal gøre og overvejer at sige det til hendes forældre. Dog er du bange for, om hun mon vil snakke med dig efterfølgende, hvis du gør det. Det synes jeg simpelthen er en rigtig sød tanke du har. Det viser, hvor meget du holder af hende siden du har lyst til at sige det til hendes forældre. Jeg forstår også dine bekymringer for at miste hende, og det ville være ærgerligt at risikere jeres venskab, og fortælle det til hendes forældre, selvom du har gode intentioner med det.
Hvis jeg var dig, så ville jeg måske starte med at invitere hende et hyggeligt sted hen - måske på en skøn café eller hjemme ved en af jer til en kop kaffe/te og en lækker kage. Bare det er et sted, hvor I begge føler jer trygge og godt tilpas. På den måde, tror jeg, at det er nemmere for jer at åbne op for, hvordan I har det. Derefter synes jeg, at du skal starte med at fortælle hende, hvor glad du er for, at hun har fundet en kæreste, som hun er glad for. Ros hende for at være en skøn veninde og sig, at du holder rigtig meget af hende. Så kunne du måske fortælle hende, at du altid vil være der for hende. Måske du kunne komme ind på kærlighed og spørge hende på en mild og pæn måde, hvilke værdier hun søger i en kæreste og om hendes kæreste opfylder de behov osv.. Det er hende, som skal indse, at han måske ikke er god for hende og det er dét du skal hjælpe hende med.
Jeg sidder også og tænker på, om det kunne hjælpe, hvis du lærer din venindes kæreste bedre at kende? Du kunne foreslå, om I alle tre skulle lave noget sammen. Det kan være, at du får et andet syn på ham, når du ser hvordan de har det sammen. Hvis ikke, så tror jeg du kommer længst med at lære være med at fortælle din veninde, at du ikke kan lide hendes kæreste. Hvis din veninde hele tiden får at vide, hvor lidt hendes veninder kan lide kæresten, så kunne jeg godt være bange for, at hun så ikke vil fortælle jer, hvis hendes kæreste en dag går over grænsen og bliver for aggressiv... Jeg tror at en af dine vigtigste roller er, at lytte og være der for hende, for så har hun måske mere lyst til at åbne sig op, hvis det en dag går galt mellem de to <3
Jeg kan mærke at du er en virkelig god veninde, og at at du er virkelig betænksom <3 Det kan være svært når man er bekymret for ens veninde, og det kan fylde rigtig meget i ens tanker. Jeg synes også det er vigtigt, at du husker at passe på dig selv. Jeg ved, at du gør dit bedste for at hjælpe din veninde, og så kan man heller ikke gøre mere <3 Bare husk at være der for hende, og fortæl hvor meget hun betyder for dig <3
Puha, det er virkelig en svær situation du er i. Der er nok ikke ét rigtigt svar, men det her var i hvert fald mit bud på, hvad jeg ville gøre. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig! Husk at følge din mavefornemmelse! Du er altid velkommen til at skrive herind en anden gang. Vi sidder klar på vores chat og sms rådgivning, og vi er her for dig <3 Jeg sender dig et kæmpe virtuelt kram og god vind din vej!
De bedste hilsner fra Emma <3