Vi sidder tit på skødet af hinanden i frikvartererne og krammer hårdt.
Tak for jeres brevkasse. Jeg er lige begyndt at have mens. Jeg har også fået lidt hår under armene og forneden og mine bryster er begyndt at vokse. Så jeg tænker jeg vel er ved at komme i det her pupertet-noget? Hænger det så også sammen med at jeg måske er ved at føle sådan lidt lyst eller hvad man skal kalde det? Altså jeg er begyndt at kramme meget tæt og hårdt med minde veninder og de krammer hårdt igen. Jeg ved at nogen af dem vist også er i det der pupertet-noget så det er måske derfor de krammer hårdt tilbage. Vi sidder også tit på skødet af hinanden i frikvarterne og hopper. Har det altsammen noget med pupertet at gøre.

GirlTalks svar
Kære Clara❤️
Mange tak fordi du har haft lyst og mod til at skrive ind til vores brevkasse og for at dele dine tanker med mig. Hvor er du bare mega sej! Her hos GirlTalk kan vi snakke om alt. Mange andre piger derude sidder med de samme tanker som dig, og kan igennem dit brev også få besvaret nogle af deres spørgsmål, så det er bare mega sejt at du har haft lyst til at skrive ind til os.❤️
Først og fremmest vil jeg gerne sige at det du går igennem er helt normalt, og det grunder alt sammen i puberteten, som du selv gætter på. Hvis du gerne vil lære mere om din menstruation og denne cyklus, som alle med en livmoder gennemgår, er her en god forklaring.
Når man, uanset køn, kommer i puberteten sker der en masse med kroppen, grundet nogle hormoner i hjerne som udvikler sig. Derfor ændrer kroppen sig, man får hår under armene og på kønsdelene, som du selv har oplevet. Man kan også opleve at blive gladere for berøring - have lyst til at kramme mere, sidde tæt eller på skødet af hinanden og måske en lyst til at kysse med en anden person. Under puberteten udvikler man også en seksuel lyst, så du vil måske få tanker om en person du synes er sød og have lyst til mere end bare at kysse dem. Du kan læse mere om hvad der sker i puberteten her.
På en og samme måde er alting og intet normalt, ift. hvornår og hvordan man udvikler sig i puberteten. Dette skyldes at alle er forskellige - ligesom at vi alle ser forskellige ud, grundet vi har forskellige forældre og forskellige DNA. Du skal se ud på lige den måde du gør, og dine veninder skal se ud lige på den måde de gør. Og husk at du altid er værdifuld og god nok som du er.❤️
Jeg håber du kan bruge mit svar til at hjælpe dig på rette vej. Hvis det stadig fylder meget i dine tanker, og du har brug for at snakke mere om det eller har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning. Der sidder unge kvinder klar til at chatte med dig hver aften.❤️
Kæmpe kram fra Michelle ❤️