Lila, 14 år
25. november 2024
Vedkommende har sagt mange upædagogiske ting
Ex
1} har kommenteret på mad jeg spiser fx at jeg ikke måtte spise en Skive ost til mit mellem måltid fordi at jeg også ville have noget på pastaen senere til aftensmad og at det er usundt [jeg forstår sagten at det lyder harmløst men jeg har været i behandling med min forstyrret spisning i flere år .som har været meget farligt til hvor jeg har haft risiko for at mit hjerte ville stoppe og også en af de store grunde til at jeg bor på denne afdelingen da det er en psykiatrisk der blandt andet hjælper med spiseforstyrrelser og andre meget alvorlige psykiske sygdome og handicap..det i sig selv var til at komme over men han også kommenteret på hvordan jeg skal passe på med at gøre nogle mad til en dårlig vane fks: en spise ske til to af comfreiche ved siden af min snack og generelt mad som jeg godt ved er normale og hvis jeg har sagt at jeg ik kunne lide noget (nogle gange pga min forstyrret spisning som jeg ikke har "måtte" spise osv.)
Har han sagt flere gange at det var godt og at det skulle jeg være glad for fordi at han sagde at JEG direkte at ville blive "Fed og tyk af det" ment alvorligt :<
Dette er blevet bringer op og jeg har sagt det over får personalet ,ham selv,mine forældre,ledelsen,afdelings lederen,min psykiater,sundheds forsvarlige,den pædagog der er diatæst og er inde over min behandling og også kort nævnt for min lærer og også flere gange til afdelningens psykolog .Jeg ved at de voksne har snakket med ham om det flere gange og også mig , det begyndte da jeg var 13, så over 8 månederne siden der er blevet sat nogle regler op,men der ikke været nogen form af forbedring!
Han har også sagt lignende ting til andre og min ven som har været i behandling for anorexi :<<
Dette går stærk ud over min behandling og tit genstartet.Han fået mig til frygte min vægt igen og utallige gange blevet langt langt være flere gange pga meget nedladene kommentere om mad og hvodan det kan gøre en fed og tyk >:/
Han gider heller ikke at bruge de rigtig Pronouner ved de trans unge og nægter ting han har sagt eller har små løget dette er ubetryggende da jeg også er en del af 2LGBTQ+ og jeg syntes generelt ikke at det er ok>:[
Han også en gang fortalt mig historier fra den gang hen skrev Tags på vægge og mure med sine venner og tog stoffer sammen og det var svært for mig at stoppe samtalen:-1
Han er blevet rykket rundt på flere forskellige afdelinger da der ikke har rigtig har været nogle unge der var så glad for ham da han ikke er empatisk og er upassende ~~ hver gang at jeg har nævnt problemer med en personale over for andre (ogs hvis jeg ik har nævnt det til dem før) har de automatisk regnet ud hvem de var der,der har været mange udfordringer med ham før i lang tid.
Håber at i kan hjælpe tak på forhånd og beklager at den er så lang :)))

GirlTalks svar
Kære du
Tusind tak for dit brev og for at dele alle dine tanker med mig. Hvor sætter jeg bare pris på, at du vil dele alle de svære ting, som der foregår i dit liv lige nu. Jeg har læst hele dit brev, men jeg har anonymiseret det efterfølgende, fordi vi udgiver det på vores hjemmeside.
Jeg vil gerne starte med at rose dig helt vildt meget, fordi jeg virkelig synes, at du er sej og stærk. Du er virkelig god til at række ud til alle de mennesker omkring dig, som kan hjælpe dig. Det må du love mig, at du bliver ved med. Jeg ser dig som handlekraftig og som en person, der er god til at mærke efter. Du har oplevet, at noget er forkert eller overskrider dine grænser, og så handler du på det. Det er bare flot!
Det er virkelig frustrerende og svært, når der bliver kommenteret på de ting, som påvirker dig - eksempelvis mad eller spisevaner, eller når andre ikke vil respektere de værdier, som betyder noget for dig. Hvis jeg var i din situation, så tror jeg, at jeg var blevet både ked af det, men måske også en lille smule vred. Er det mon også følelser, som du sidder med?
Jeg er i hvert fald lidt nysgerrig på, hvad der sker inde i dig, når han siger de ting, eller når han ikke overholder de regler, som I har lavet? Hvilke følelser får du i kroppen? Hvilke tanker får du? Hvordan reagerer du? Det er ikke sikkert, at du selv har et svar for det lige nu, men måske du kunne lægge mærke til det næste gang, at det sker? Bliver du helt stille eller tør du måske sige fra over for ham?
Der kan være en kæmpe styrke i faktisk at sige fra direkte over for den person, som overskrider ens grænser eller aftaler. Hvis du tør at kigge ham i øjnene og sige, at du ikke vil have, at han taler sådan til dig, synes jeg du skal prøve det – jeg tror nemlig det kunne give dig noget styrke at sige direkte fra over for ham. Men jeg forstår også godt hvis det er for svært for dig – der er mange (inklusiv mig selv), der kan have svært ved at sige det direkte til den person der er ubehagelig/overskrider ens grænser. Men for din egen skyld, så kunne det måske også give dig mere ro i maven, hvis du ved, hvor dine grænser går, og at du siger fra, når de bliver overskredet.
Hvis du har brug for at tale mere om, hvor du kan finde hjælp til at løse din problemstilling, så synes jeg, at du skal skrive ind til chatrådgivningen, som har åben hver eneste aften. Der sidder dygtige rådgivere, som kan hjælpe dig gennem en 1:1 samtale, hvor I skriver sammen - præcis som du har skrevet til mig!
Husk at du er stærk og handlekraftig. Når noget overskrider dine grænser, så er det helt okay at sige fra!
Kærlige hilsner fra GirlTalk