Hvordan kan jeg blive bedre til at tale mere åbent om min mens?
Hey girltalk
Jeg var kun 10 da jeg fik mens og var også den første i min klasse og selvom det er et par år siden jeg fik den er jeg stadig ekstremt pinlig over det og har kun sagt det til mine 2 bedste veninder selvom jeg syntes det var mega akavet men jeg vil gerne bliver bedre til at snak åbent med dem om det fordi de ikke er ligeså udviklet som mig og de spørg tit om gode råd til når de får mens men mange gange ignorer jeg det bare når de spørger men hvordan ka jeg blive bedre til at tale mere åbent om det med dem?

GirlTalks svar
Kære du,
Tusinde tak for dit brev og for at du er så modig at dele dine tanker med os. Jeg er sikker på at der er mange andre piger, som har de samme bekymringer som dig - du er ikke alene <3
Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt naturligt at føle sig pinlig over sin menstruation og det er noget nærmest alle piger kender, desværre. Men samtidig er menstruation det mest naturlige i verden og det betyder bare, at din krop fungerer og udvikler sig som den skal. Du er altså lige præcis som du skal være <3
Jeg er rigtig glad for at høre at du har fortalt det til dine veninder, selvom det føles pinligt og akavet. Og det er mega sejt at du gerne vil blive bedre til at tale åbent om det, og gerne vil give gode råd til dine veninder! Det tager tid at vænne sig til at tale åbent om det, hvis man ikke er vant til det. Men som så meget andet, så gør øvelse mester! Så hvis du har mod på det, så kast dig ud i at give nogle gode råd til dine veninder. Jeg er sikker på, at de vil blive rigtig glade for dine råd. Hvis du var i deres sted og ikke havde fået mens endnu, ville du så ikke også sætte pris på, at få nogle råd fra en der selv har mens? Jeg ville i hvert fald være rigtig taknemmelig for at få dine råd, hvis jeg var en af dine veninder <3 Hvis du synes det er svært at tale om face to face, så kan det også være det er lettere for dig at skrive om det. Og ellers så tænker jeg det kommer helt af sig selv, når dine veninder også begynder at få mens, så i er på lige fod <3 Uanset skal du vide, at alle piger og voksne kvinder har/får menstruation, så vi kvinder forstår hinanden og må holde sammen <3
Igen vil jeg sige mange tak for dit brev. Jeg tror mange andre piger også kan få glæde af det. Jeg håber virkelig at du kan bruge mit svar og ellers er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning <3
Kæmpe GirlTalk kram fra Sara <3