Rosa ❤️, 12 år
29. november 2024
Jeg føler, at alle går i det sammen tøj i nutiden, og hvis jeg bare er lidt ude af den skala, kigger folk underligt på mig
Hej Girltalk
Her på det sidste stykke tid, har jeg været mega usikker på mig selv. Jeg er altid bange for, om det jeg nu tager på af tøj er grimt eller underligt. Fordi jeg føler, at ALLE går i det sammen tøj i nutiden, og hvis jeg bare er lidt ude af den skala, kigger folk underligt på mig, eller værst af alt kommenterer. Jeg har også nogle virkelig gode venner til håndbold, og hende her den ene, hun er sååå pæn!! Og nogle gange ville jeg ønske, at jeg var hende. Hun har bare den perfekte stil, venner og kæreste. Er jeg grim? Jeg er så usikker på mig selv. På hele min grimme krop. Jeg har for små bryster, er alt for skinny.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen Rosa ❤️

GirlTalks svar
Kære Rosa<3
Tusind tak for dit fine brev! Jeg er sikker på, at der sidder mange som kan genkende alt det du skriver - så du er bestemt ikke alene<3 Det er virkelig sejt, at du skriver ind til os og deler dine tanker!
Først og fremmest vil jeg sige, at du er perfekt lige som du er! Du er lige som du skal være uanset hvad andre måtte sige, husk altid det<3 Det er kun mega sejt at gøre eller gå i noget andet end alle de andre!
Det er helt normalt at sammenligne sig selv med andre, og selvom man kan føle sig meget alene med tankerne, er du på ingen måde alene<3 Det er helt naturligt at blive usikker på sig selv, og især hvis man kommer til at sammenligne sig negativt med andre. Og det er helt okay og normalt<3 Jeg kender det selv alt for godt! Og særligt i den alder du har, hvor man udvikler sig så meget, og hvor man forsøger at finde sin plads i en verden hvor man bliver sammenlignet på alle punkter. Det kan være vildt svært at være i, så det giver super god mening, at det fylder meget, og det gør det helt sikkert for alle, også dem som ikke taler højt om det<3
Det er super hårdt at være i alle de negative tanker, når man kommer til at sammenligne sig med andre. Man kan hurtigt komme til at glemme hvor værdifuld man er, når de negative tanker tager overhånd<3 Men husk, at dit værd ikke handler om hvordan du ser ud eller om du har den perfekte stil, men om hvordan du er som person<3 Alle er unikke og det er lige præcis det der gør os alle til noget særligt<3
Det er også vigtigt at huske på, at det er de færreste som har det godt hele tiden. Selvom det kan føles som om, at nogens liv må være helt perfekt eller, at vi hellere vil være en anden, så glemmer man af og til, at alle går og bøvler med noget, og kan føle det helt samme som en selv<3
Det er helt naturligt og okay, at have det svært med sig selv i perioder og, at komme til at sammenligne sig selv med andre. Det vigtigste er at du ikke er alene i det<3 Giv dig selv lov til at føle alle de ting du føler, men samtidig øve sig i, at ligge tankerne fra sig igen. Måske det også kan hjælpe at skrive dine tanker ned, så de ikke behøves fylde i hovedet? Det er også altid en god øvelse, at blive bedre til at tale pænt og positivt til sig selv - vi er vores egen største kritiker<3 At få mere selvkærlighed er en rejse som vil gå op og ned hele livet<3
Husk du er værdifuld og smuk som du er, også når det kan være svært selv at se<3 Hold fast i at du er god som du er, og husk på, at det er normalt at føle sig usikker!
Hvis du har flere spørgsmål eller tanker, er du altid velkommen til at skrive ind til Girltalks rådgivning<3
Jeg sender dig en kæmpe krammer, og en masse positive tanker<3
Kram fra Emilie