XYZ pigen, 14 år
25. november 2024
Jeg bryder mig ikke om hvordan min krop ser ud
Jeg er ret ked af min krop for jeg synes den er total uharmonisk. Jeg har en giga kæmpe røv og bittesmå usynlige bryster, jamen det passer jo slet ikke sammen! Til en stor røv passer jo store tunge bryster og til små bryster passer en lille parisernumse. Det er som om jeg er skruet helt forkert sammen og det går mig altså på! Mine veninder er søde, det er ikke det, de prøver at give mig seltillid. Jeg har sovet med et par stykker og de siger jeg er god nok som jeg er og at jeg er dejlig at sove med for jeg har en skøn krop. Men det har jeg jo ikke! Jeg er virkelig nervøs for hvis jeg skal sove med en dreng en dag for jeg er jo slet ikke attraktiv selv om mine veninder prøver at sige noget andet. Jeg kan jo selv se det! Er der måske håb om at min krop retter sig når jeg bliver voksen og bliver mere harmonisk?

GirlTalks svar
Kære dig <3
Tak for at skrive ind til Pigetanker og dele dine tanker med os. Det er mega sejt, at du åbner op, så tak for det <3 Det er så godt, at du gør det - det er nemlig første skridt på vejen til at få det bedre.
Jeg kan forstå på dig, at du tænker meget over din krops form, som du ikke bryder dig om, og at det gør dig ked af det. Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du baserer dit værd på din krops form. Jeg får derfor helt lyst til at kramme dig og fortælle dig, at du er SÅ værdifuld uanset hvordan din krop måtte se ud! <3 Dit værd er på ingen måde afhængig af din krops form, og hvordan du ser ud.
Du spørger til om din krop retter sig, når du bliver voksen. Jeg kan sagtens forstå, at din krops udvikling optager dig meget, for den ændrer sig pludselig på kort tid. Din krop er i gang med en stor udvikling, som vil fortsætte i hele dine teenageår. Det samme oplever dine jævnaldrende også. Det er helt normalt at føle en masse omkring denne udvikling, og at man måske ikke altid føler, at man kan kende sin krop. Når du skriver, at dine kropsdele ikke passer sammen, bliver jeg nysgerrig på hvorfor du mener det, for hvem siger hvad der passer sammen af kropsdele? I stedet for at fokusere på de negative ting, så prøv at tænk over hvor sej og god din krop faktisk er; Den fungerer hver dag, udvikler sig som den skal og den får dig derhen hvor du har lyst til at tage hen.
Det lyder til, at du har nogle meget forstående og støttende veninder, som er der for dig, når du deler de svære tanker om din krop. Det er jeg glad for. Det lyder dog også til, at du ikke helt tror på dem, når de siger, at du er god nok, som du er. Prøv selv at tænk på en god ven: synes du mindre om han/hende hvis vedkommende ser ud på en måde, som du ikke selv ville se ud på? Jeg ved i hvert fald, at jeg ikke ville stoppe med at være venner med en, fordi vedkommende så ud på en måde, som jeg ikke synes om. Prøv også at tænke på hvad du ville sige til en ven, der er ked af noget ved sit udseende. Det samme skal du sige til dig selv <3
Jeg håber, at du kan bruge mit svar på dit brev, og at du kan komme til at tro på dine veninder og mig, når vi fortæller dig, at du er værdifuld uanset hvordan din krop ser ud <3 Et stort kram til dig.
Kærlig hilsen Malene <3