Amalie , 16 år
04. november 2024
Vi havde sex hjemme hos ham i løbet af aftenen og natten, og den sidste gang glemte jeg at tisse. Nu gør det ekstremt ondt
jeg har et spørsmål, går på efterskole med min kæreste og vi er tit sammen i weekenden hvor vi sover hos hinanden fordi han bor på fyn og jeg på Jylland. i torsdags i efterårsferien var jeg hjemme ved ham og sove vi havde sex og det var ikke første gang, det var 3 gang jeg husker altid at tisse efter jeg har haft sex fordi det siger mine veninder man skal, vi havde sex omkring 3 -4 gange hjemme hos ham i løbet af aftenen og natten den sidste gang glemte jeg at tisse og nu gør det ekstremt ondt at tisse, det er hver eneste gang. kan ikke sige det til min mor fordi hun syntes ikke jeg er gammel nok til den slags. hvad skal jeg gøre??

GirlTalks svar
Kære Amalie
Tusind tak for dit brev, dejligt du gider at dele 💕 Hvor er det dejligt dig og din kæreste hygger jer så meget. Jeg håber, at I har fået skabt et trygt og dejligt rum sammen 💕 Ud fra det som du skriver, så kunne jeg måske godt tro, at du måske har fået en form for blærebetændelse. Det er selvfølgelig vigtigt for mig at sige, at jeg ikke er læge, så det er ikke 100% sikkert, men mere bare en fornemmelse, som jeg har.
Det er helt normalt efter sex, at man nogle gange kan få blærebetændelse, det er heldigvis ikke farligt, men kan stadig være meget ubehagelig. Jeg har et par gode råd mod blærebetændelse:
• Rigeligt med væske (herunder tranebærjuice synes jeg virker godt)
• Varmepude
• Smertestillende håndkøbsmedicin (du kan altid spørge på apoteket efter specifikt medicin, der hjælper mod blærebetændelse)
• Snakke med egen læge, hvis smerten ikke går væk inden for få dage. Når man har blærebetændelse, så skal man nogle gange have penicillin for at kunne slå baktusserne og infektionen ned. Derfor må du ikke gå rundt og have ekstremt ondt i flere dage.
Til en fremtidig gang kan i bruge et kondom til at forbygge det. Husk at kvindens underliv er særligt følsomt overfor fremmede bakterier, så det kan være en god ide når man har sex flere gange på en aften, lige rengøre sig selv med en våd klud efter 💕
Blærebetændelse kan være meget træls, så jeg forstår godt din frustration. Heldigvis er der rigtig mange der oplever det, så det er helt normal. Det håber jeg kan give dig ro i maven 💕
Jeg håber nogle af mine råd kan hjælpe, og at du snart er helt frisk igen💕
Knus og kram Julie