Jeg er jo sygt ulykkelig over det og synes, at min veninde snakker alt for meget om det eventyr, hun skal på
Jeg har en rigtig sød veninde og vi er meget tætte. Vi sover ret tit sammen og det skulle vi så også her i efterårsferien. Da vi var kommet i seng var vi lige sammen som vi plejer. Da vi begge to var gjort færdige lå vi og snakkede. Og så kom det som lyn fra en klar himmel. Min veninde sagde at hun ikke havde måtte røbe det før det var helt sikkert men hende og hendes forældre og lillebror flytter altså til USA efter jul engang. Hendes far skal lede åbning af en eller anden afdeling af det firma han er i og de skal være der et år, måske mere. Ja måske for altid hvis de blir galde for at være der. Jeg er jo sygt ulyklig over det og synes min veninde snakker alt for meget om det eventyr hun skal på, gå i skole derovre og opleve alt muligt. Hun sagde hendes forældre havde spurgt hende om det var okay for hvis hun blev for ked af det kunne de nok finde en anden løsning men hun havde sagt hun gerne ville og at det var spændende. Jeg er ked af hun åbenbart slet ikke tænker på hvad vi to har sammen. Prøver at være glad på hendes vegne men er jo også vred på hende inderst inde. Og jeg kan slet ikke se mig ud af undvære hende. Hvad skal jeg gøre? Altså hvordan skal jeg kommer over det? Jeg står jo alene tilbage så.

GirlTalks svar
Kære CM <3
Tusinde tak for at skrive ind til GirlTalk med dine bekymringer, tanker og gode spørgsmål. Jeg kan sagtens forstå, at det er en svær situation, du er i <3 Det er helt okay, at have det svært over, at ens bedste veninde skal flytte langt væk, og at man faktisk bliver ked af det over det <3
Jeg kan virkelig forstå, hvordan du har det lige nu. Det er helt normalt at føle sig trist og ked af det, når en nær ven skal flytte så langt væk. Det, du beskriver, lyder som en rigtig svær situation, og det er okay at have blandede følelser omkring det. Jeg flyttede nemlig selv fra USA til Danmark, men da jeg var fem år og jeg kan huske, at min bedste veninde, som stadig er en af mine tætteste veninder den dag i dag, blev ret ked af det over det. Det gjorde vi begge to rent faktisk <3 Selvom der nogle gange er gået flere år imellem, at vi rent faktisk får besøgt hinanden, så skriver vi sammen en eller to gange om ugen, og det er gået op for mig, at hun synes det er ret fedt, at have en veninde, som hun kan besøge i Danmark - især nu som voksne. Måske kunne du se på det sådan? <3
Det er tydeligt, at du holder meget af din veninde, og det kan være svært at se hende glæde sig over et eventyr, mens du står tilbage med din egen sorg og svære følelser. Det er også vigtigt at huske, at selvom hun glæder sig, betyder det ikke, at hun ikke værdsætter det, I har sammen. Måske prøver hun bare at finde en måde at håndtere sin egen spænding på. Du kunne overveje at tale med hende om, hvordan du har det. Det kan være rart for hende at vide, at du også føler dig ked af det. Måske kan I finde tid til at lave nogle minder sammen, inden hun flytter. Det kunne være en måde at fejre jeres venskab på, selvom det er svært.
For at komme over det, kan du prøve at fokusere på, hvad du kan gøre for at bevare jeres venskab, selv på afstand. I kan planlægge at skrive eller videokalde, så I stadig kan holde kontakten. Det kan hjælpe med at mindske følelsen af at være alene <3
Det er også vigtigt at give dig selv lov til at føle det, du føler. At tale med andre venner eller en voksen, du stoler på, kan hjælpe dig med at bearbejde dine følelser. Du er ikke alene, selvom det kan føles sådan.
Husk, at venskaber kan ændre sig, men de kan også vare ved, selv på afstand. Giv dig selv tid til at tænke over, hvordan du har det, og pas godt på dig selv - måske kan I finde måder at holde kontakten, selv når hun er i USA, snap, tiktok, eller skrive breve? <3
Pas godt på dig selv, og giv dig selv tid til at tænke over, hvordan du har det. Du er altid velkommen til at skrive ind til Girltalks chatrådgivning, hvis du har brug for at snakke mere om det eller andet! <3
Mange store kram
Trine Johanne <3