Johanna, 12 år
08. november 2024
Jeg tænker konstant på ubehagelige og bekymrende ting, jeg har set på internettet
Jeg tænker konstant på ubehagelige og bekymrende ting jeg har set på internettet 😞

GirlTalks svar
Kære Johanna
Tak fordi du har haft lyst til at skrive ind til vores brevkasse ❤️ Det er aldrig rart, når man har ubehagelige tanker, og jeg kan mærke ud fra dit skriv, at det er noget der fylder for dig. Det er enormt ubehageligt, når man kan mærke, at noget man har set er svært at slipp,e og jeg vil gøre mit bedste for at give dig et godt svar. Der er mange piger, der kan genkende de tanker, du beskriver, og som går rundt med lignende tanker som dig❤️ Igennem dit brev kan de også få besvaret deres tanker, så det er bare mega sejt, at du har haft lyst til at skrive ind til os. Husk du aldrig er alene med dine tanker ❤️
Jeg kan mærke jeg får helt ondt i maven, når du skriver, at du har set nogle bekymrende ting på internettet, som har været så ubehagelige, at de er svære at slippe fra nethinden. Man kan hurtigt komme til at se nogle ting, der kan være ubehagelige på internettet fordi det ofte kan være noget som hurtigt popper op og så forsvinder igen. Når det sker, kan det være rigtigt svært lige at finde ud af, hvordan man skal reagere. Det kan for eksempel være, fordi man ikke kender dem, man ser på internettet, eller fordi man ikke ved, hvad man skal gøre ved det. Hvis du oplever noget du kan mærke, du synes er ubehageligt på internettet, kan du overveje om, du vil rapportere det til hjemmesiden. Er det for eksempel noget, du har set på et socialt medie som TikTok, Snapchat eller Instagram, kan man rapportere det via en feature derinde. På den måde bliver medarbejdere gjort opmærksomme på det og fjerner indholdet. Samtidig giver det appen mulighed for "at filtrere" det, der vises på dine sociale medier, fordi de så bliver opmærksomme på, at det er indhold som du finder ubehageligt.
Det ændrer dog ikke på, at du allerede har set noget indhold, som du kan mærke har været over dine grænser. Her kan det være en hjælp at snakke med nogen om det, du har set. Det kan enten være en forældre eller en anden voksen i dit liv for eksempel en skolelærer eller pædagog. Det vigtigste er, at det er en du føler dig tryg ved. Så kan I nemlig sammen snakke om det du har set, og de kan hjælpe dig med hvordan tankerne kan forsvinde. ❤️
Jeg håber at du kan bruge mit svar ❤️ Hvis du har brug for at tale mere om dine tanker og oplevelser må du også altid meget gerne skrive ind til Pigetanker igen eller til vores online chatrådgivning, hvor piger kan hjælpe dig med dine tanker❤️
Knus Clara