Lilla, 13 år
08. november 2024
Jeg har ikke særlig store bryster, men vil gerne begynde at få med bh, fordi mange af de andre piger fra min klasse og årgang gør det
Hej Girltalk! Jeg er en piger på tretten, der ikke har særlig store bryster, men gerne vil begynde at gå med bh, fordi at mange af de andre piger fra min klasse og årgang gør det. På en måde har jeg lidt 2 dilemmaer. Det første er at jeg ikke ved hvor store bryster man helt skal have for at gå med bh? Mine bryster vokser altså også pisse langsomt! Og mit andet dilemma er at jeg ikke ved hvordan jeg skal spørge min mor om jeg gerne må gå med bh (hvis mine bryster altså er store nok). Jeg føler bare at det kan blive så akavet at snakke med min mor om sådan nogle ting. Min venindes mor køber dem bare til hende uden at hun behøver at sige noget.
Håber i kan hjælpe!
Kh Lilla.

GirlTalks svar
Kære Lilla<3
Tusind tak for dit fine brev! Jeg er sikker på, at der sidder rigtig mange piger som kan genkende dit dilemma<3
Først og fremmest er det SÅ normalt at bryster vokser forskelligt fra person til person, så det skal man på ingen måde føle sig presset over. Alles kroppe er forskellige, og dine bryster er udvikler sig præcist som din krop synes det passer<3 Også selvom man nogle gange godt kan tænke "shit hvor går det langsomt" eller "gid jeg så ud som hende" - så bare rolig, det hele skal nok komme i sit eget tempo. Og husk, at du er perfekt som du er<3
Jeg tænker ikke rigtigt, at der er noget svar på, hvornår ens bryster er store nok til at gå med bh. Det handler nok mere om hvornår du føler, at du har brug for, og gerne vil gå med det<3 I en tid hvor kroppen udvikler sig så meget som den gør, så er det virkelig vigtigt, at finde lige de løsninger som gør dig allermest tilpas i din krop! Så hvis du føler, at det er ved at gå med en bh, eller ved ikke at gøre det, så er det 100% op til dig hvordan du har det bedst<3 Og hvis du gerne vil gå med bh, så tænker jeg sagtens, at du kan finde en bh der passer, uanset hvordan dine bryster ser ud<3
I forhold til at spørge din mor, så forstår jeg virkelig godt din frygt for om det bliver akavet og hvilket svar hun vil have. Men jeg er sikker på, at du ikke har noget at frygte! Hun vil med sikkerhed kunne genkende dilemmaet fra sin egen ungdom, og på bedst mulig vis gribe dig i det<3 Jeg tænker også kun, at hun vil blive glad for, at du inddrager hende i dine tanker og ønsker - for kun på den måde kan hun opfylde dem<3
Jeg tænker sagtens, at du bare kan sige til hende, at du godt kunne tænke dig at gå med bh - og evt. at der er flere af pigerne fra skolen som er begyndt at gå med det<3 Så er jeg næsten sikker på, at hun helt sikkert gerne vil møde dig i det! Og husk, at det ofte kun er en smule akavet første gang man spørger om noget - men så skal det nok blive meget nemmere næste gang, og måske bliver det slet ikke så akavet som du frygter! Måske ender det med at i finder den bh som du ønsker, og så var det slet ikke så slemt at spørge hende alligevel<3
Håber du kunne bruge mit svar til noget - jeg er i hvert fald sikker på, at det hele nok skal løse sig uanset hvad det ender med! Jeg hepper på dig<3
Hvis du har brug for at skrive mere om dét eller noget helt andet, så er du altid velkommen til at skrive ind til Girltalks chatrådgivning<3
Knus Emilie<3