Maja, 19 år
11. november 2024
Hvad gør man, hvis et barn går rundt med høj selvmordstrang?
Kære brevkasse
Kan man skrive en underetning (til kommunen) på et barn/ung hvis man ved de går rundt med høj selvmordstrang?
Eller hvad gør man?
Hilsen M

GirlTalks svar
Kære M
Tusind tak for dit brev. Det er et virkelig godt spørgsmål, og jeg skal forsøge at hjælpe dig så godt, som jeg kan. Dog vil jeg lige skynde mig at sige, at jeg langt fra er ekspert, så det er faktisk svært for mig at sige præcis, hvad du kan og skal gøre i din situation. Men jeg vil hjælpe så godt, som jeg kan ❤️
Ud fra dit brev så lyder det som om, at barnet eller den unge, som går rundt med høj selvmordstrang er en person, som du kender. Jeg vil derfor bare gerne starte med at rose dig og sige, hvor flot det er, at du gerne vil hjælpe personen. Det skal der en omsorgsfuld og kærlig person til!
Sådan helt firkantet, så har alle underretningspligt. Det vil sige, hvis man finder ud af, at et barn lever under forhold, der kan bruge dets sundhed eller udvikling i fare, så skal man underrette kommunen. Det kan du læse mere om her på Borger.dk. Jeg kan ikke rigtig bedømme ud fra dit brev, om situationen er på en sådan måde, at du skal underrette, så det bedste jeg kan gøre er at henvise dig ind på hjemmesiden eller snakke med en voksen i din omgangskreds, som måske kender lidt til situationen.
Du spørger til, hvad man konkret kan gøre i din situation, når man ved, at et barn eller ungt menneske går rundt med høj selvmordstrang. Når vi snakker med piger, der har mange svære selvmordstanker her hos GirlTalk, så forsøger vi altid at skabe et trygt og roligt rum, hvor vi kan anerkende pigen for, hvor godt det er, at hun deler, hvordan hun har det. Og så understreger vi faktisk også over for pigen, hvis vi er oprigtigt bekymrede for hende, så hun ved, at situationen er alvorlig. Næste skridt herfra er at minde pigen om, at hun er elsket, og at hun er værdifuld. Anerkend hende for alt det smukke og gode hun her. Få hende til at føle sig set og hørt.
Jeg ved godt, at det er nemmere sagt end gjort, og det kan godt tage mange forsøg før en person vil åbne op og tage imod den kærlighed, som man forsøger at give til personen ❤️ Din vigtigste opgave er bare at turde være i det svære med personen. Eksistere sammen og lytte til, hvad de måtte have brug for at dele.
Hvis du finder ud af, at underretning ikke er den rigtige vej at gå til at starte med, så kan du også altid hjælpe personen til at søge hjælp andre steder. Enten ved at de snakker med deres egen læge, starter op hos en psykolog eller lignende. Du kan også henvise til andre hjælpemidler som eksempelvis chatrådgivningen her hos GirlTalk, Børnetelefonen eller Livslinien. Der er hjælp rundt omkring - det er bare lige om at finde vejen derhen.
Husk også på at før man kan hjælpe andre, så er det vigtigt, at man også hjælper sig selv. Jeg håber, at du også giver dig selv en masse kærlighed i denne svære situation, M. Jeg vil endnu en gang bare rose dig og sige, hvor godt det er, at du skrev til os. Tusind tak for det og alt mulig held og lykke i din svære situation. Jeg håber, at den lander et fint sted, og at I begge finder den rigtige vej og hjælp ❤️
Skriv endelig til os igen, M. Tak for at du er her ❤️
Knus og kram fra Katrine