Jeg bliver ved med at sige til mig selv, jeg kan ikke
Jeg bliver ved med at sige til mig selv jeg kan ikke jeg er dårlig til noge fx håndbold

GirlTalks svar
Kære du <3
Tak for at du deler dine tanker med os herinde på Pigetanker og Girltalk <3 Det er helt okay at føle sig usikker nogle gange, men jeg vil gerne sige, at du ikke er alene om at føle sådan. Mange mennesker, både unge og voksne, føler sig dårlige til noget, når de ikke helt kan få det til at fungere, som de gerne vil.
At være venlig mod sig selv
Når du siger til dig selv, at du ikke kan, eller at du er dårlig til noget, er det vigtigt at huske, at det ikke er sandt. Det er helt normalt at have svært ved noget, især hvis det er nyt eller svært. Men det betyder ikke, at du aldrig vil blive god til det. Alle starter et sted, og ingen er født perfekte til noget med det samme. Det er helt naturligt at have udfordringer og føle sig usikker, men det betyder, at du er i gang med at lære, og det er noget, du skal være stolt af.
Når du siger "jeg kan ikke" til dig selv, kan det faktisk gøre det sværere for dig at tro på, at du kan blive bedre. Hvis du i stedet prøver at sige "jeg prøver", "jeg bliver bedre for hver gang" eller "jeg lærer af mine fejl", vil du opdage, at du er mere tålmodig med dig selv, og det gør det lettere at fortsætte med at øve og udvikle dig. Det er hvertfald noget jeg selv har brugt og det har virket for mig. <3
Det handler om at øve sig og være tålmodig
Håndbold – og mange andre ting, vi prøver – kræver øvelse, tålmodighed og tid. Ingen bliver en stjerne til noget over natten. De bedste spillere har arbejdet hårdt i lang tid, og de har også haft dage, hvor de har følt sig usikre eller dårlige til det. Det er en helt normal del af læringsprocessen. Husk også, at det ikke kun handler om at være "god" til noget i starten. At spille håndbold handler også om at have det sjovt, være en del af et hold og lære nye ting.
At fejle er en del af at lære
Det er helt naturligt at lave fejl, og det er noget, vi alle gør, selv dem, der ser ud til at være de bedste. Det er ikke fejlene, der definerer os, men hvordan vi reagerer på dem. Hvis du bliver ved med at øve dig og ikke giver op, vil du helt sikkert begynde at se fremskridt. Selv når tingene ikke går som planlagt, skal du huske på, at du stadig lærer og bliver bedre. At være god til noget kræver tid, tålmodighed og meget øvelse.
Vær stolt af dig selv for at prøve
Jeg vil gerne opmuntre dig til at være venlig mod dig selv. Du gør allerede noget fantastisk ved at prøve og være åben for at lære, selv når du ikke føler dig god til det. Det er en stor styrke, og det er noget, du bør være rigtig stolt af. Det betyder, at du har modet til at blive bedre, og det er det vigtigste skridt.
Husk, du er meget mere end én aktivitet eller én ting, du gør. At være god til noget tager tid, og det vigtigste er, at du ikke giver op og at du giver dig selv lov til at lære og vokse. Du har allerede gjort noget fantastisk ved at prøve, og det er noget, du kan være rigtig stolt af.
Jeg håber, du kan finde lidt trøst i at vide, at vi alle føler os usikre nogle gange, men at det er en del af at blive bedre. Vær god ved dig selv, og husk, at du kan, selv når det virker svært. Du er altid velkommen til at skrive ind til os på Chatten, hvis du har brug for at lette dit hjerte <3
Pas godt på dig selv,
Store kram og tanker
Trine Johanne <3