Er der risiko for, at jeg er gravid, eller er min menstruation bare forsinket?
Hej Girltalk. Jeg startede på p-piller for cirka fire måneder siden og har endelig begyndt at få en nogenlunde regelmæssig cyklus. Mig og min kæreste har sex og vi bruger ikke anden beskyttelse end p-pillerne. Min plade med p-piller løb op i foregårs, så jeg tænkte godt man stadig kunne have sex, fordi jeg skulle til at have min menstruation. Nu er der gået to dage hvor jeg stadig ikke har fået min menstruation og vi ved ikke hvad vi skal gøre. Er der risiko for at jeg er gravid, eller er min menstruation bare forsinket?

GirlTalks svar
Besvares af: Trine Johanne
Klar til udgivelse?: JA
Dit svar:
Kære Naja <3
Tusinde tak for at skrive ind til os her i Pigetanker og være så åben og ærlig omkring det du oplever med P-piller og dine bekymringer omkring graviditet og cyklus. Jeg er sikker på, at andre piger kan genkende den situation, du står i <3
Det er helt forståeligt at føle sig usikker, når der er forandringer i din cyklus, især efter at du er startet på p-piller. Det er godt at høre, at du har fået en mere regelmæssig cyklus, men det kan stadig være, at der opstår nogle uregelmæssigheder, især når du skifter fra en plade til en anden <3
Når det kommer til p-piller, er det vigtigt at huske, at de skal tages regelmæssigt for at være effektive. Hvis din plade er løbet op, og du ikke har startet på en ny plade, kan det være, at din menstruation er forsinket, eller at din krop har brug for lidt tid til at tilpasse sig. Det er ikke unormalt, at menstruationen bliver lidt uregelmæssig, når man starter eller stopper på p-piller.
Når du nævner, at I ikke bruger anden beskyttelse end p-pillerne, er der en lille risiko for graviditet, hvis pillerne ikke er blevet taget konsekvent, eller hvis der har været en fejl i indtagelsen. Hvis det er tilfældet, kan det være en god idé at tage en graviditetstest for at få afklaret situationen. Mange apoteker har tests, og de kan være ret præcise, hvis de tages efter den anbefalede tid. Du kan købe en test uden recept - også i almindelige dagligvares butikker <3
Mit råd til dig er at kontakte din egen læge eller apoteket for at få professionel vejledning, hvis du føler, at du har brug for det. De kan give dig mere information om, hvad du kan forvente, og hvad du skal gøre næste gang. Det er også en god mulighed for at tale om dine p-piller, hvordan de virker, og om der er andre metoder til prævention, du måske vil overveje i fremtiden.
Du kan også kontakte Sex og Samfund, som tilbyder rådgivning og information om seksualitet, prævention og reproduktiv sundhed. De er der for at hjælpe dig med alle de spørgsmål, du måtte have, og kan give dig støtte i din situation.
Husk, at det er helt normalt at søge hjælp og få svar på dine spørgsmål og du er altid velkommen til at skrive ind til Girltalks chatrådgivning, hvis du har brug for at tale mere om graviditet eller andre ting <3 Du fortjener at føle dig tryg og informeret omkring din krop og dit helbred. Pas godt på dig selv, og jeg håber, at du snart får de svar, du har brug for.
En sidste ting, jeg kom til at tænke på er, at der findes en hel masse gode og informerende podcasts og artikler inde på Girltalks hjemmeside om både menstraution, krop, sex, prævention mm :) De er gode til at live lidt klogere på det med cyklus og prævention. Jeg synes først og fremmest, at det er vigtigt, at du snakker med en voksen, som du kan stole på, men også din læge, så de kan hjælpe dig med enten at få ro på eller finde en løsning <3
Jeg sender dig alle mine tanker <3 Stort KRAM
Trine Johanne <3