Men da vi så var kommet i seng, mærkede jeg lidt vådt dernede, og så havde jeg blødt
Jeg har haft mens i et stykke tid men den er stadig vildt uregelmæssig. Jeg skulle så sove hos en veninde her i efterårsferien. Jeg havde nattøj med men vi havde så en lang snak inden vi skulle iseng og blev så enig om at vi ville sove helt uden noget. Men da vi så var kommet i seng mærkede jeg lidt vådt dernede og så havde jeg blødt! Og jeg skulle jo overhodet ikke ha mens på det tidspunkt. I forvejen var jeg jo i en meget sårbar og spændt situation så jeg begyndte og græde. Min veninde trøstede mig og fandt et bind til mig og jeg tog alt mit nattøj på og hun hev lagnet af og smed til vask og ville bare sige til hendes mor det var hende der havde blødt. Men nu tør jeg bare aldrig komme i den situation igen. Hvornår kan min mens blive regelmæssig for indtil da tør jeg bare ikke sove uden? Jeg blev faktisk ked af det.

GirlTalks svar
Kære V
Tak for dit brev til Pigetanker. Det er mega sejt, at du skriver til os og deler din oplevelse med pludselig opstået menstruation, som jeg kan fornemme på dig, ikke har været særlig fedt <3 Jeg er sikker på, at der er andre piger, der har oplevet lignende, og du er derfor ikke alene om denne oplevelse, selvom det kan føles altoverskyggende.
Hvor er det dejligt, at du har haft en hyggelig aftale med din veninde i efterårsferien! Jeg kan godt forstå, at du er blevet overrasket over at få din menstruation ud af det blå, og som så har gjort dig ked af det. Det er helt okay at blive ked af det. Det er også helt forståeligt, når du ikke var forberedt eller havde tænkt den tanke. Det lyder til, at din veninde var enormt forstående og støttende. Det er så dejligt at høre, at hun var der for dig, og du blev trøstet og grebet rigtig godt af hende <3
Når man som dig har fået sin menstruation for første gang, er den oftest ikke regelmæssig til at starte med. Din krop skal lige vænne sig til at have menstruation og finde den naturlige cyklus, som er cirka det samme tidspunkt en gang om måneden. Det kan også ske, at menstruationen slet ikke vil komme i nogle måneder. Det er meget forskelligt fra pige til pige. Det er selvfølgelig virkelig øv, at man ikke kan regne med, hvornår den kommer, og man så skal være forberedt med et bind. Du kan læse mere om menstruation her.
Du skriver, at du efter denne oplevelse ikke tør at komme i den situation igen. Det er forståeligt, at du er blevet bange for, at du skal opleve noget lignende igen, men jeg håber meget for dig, at du vil blive ved med at lave det, du har lyst til, og som gør dig glad <3 Der kan selvfølgelig fremtidigt være lignende situationer, hvor du virkelig ikke har lyst til at bløde igennem, som f.eks. når du ikke sover alene. I de situationer kan du sove med bind for at være på den sikre side og ikke skulle bruge energi på at tænke "hvad nu hvis". Det er så meget mere dejligt lige at tage en lille forholdsregel, som her at tage et bind på, og så kunne hygge sig uden bekymringer <3
Jeg håber det bedste for dig. Virtuelt kram til dig <3
Kærlig hilsen Malene <3