Scooby, 13 år
08. november 2024
Min mor giver mig ikke opmærksomhed, men giver mig penge.
Min mor giver mig ikke opmærksomhed, nok er jeg forkælet med penge, men min storbror er hendes favorit selvom det ham der fucker op fx ryger hash osv men hun gider aldrig og ligge mærke til mig og når jeg bringer det op og siger til hende at hun ikke giver mig opmærksomhed kommer hun op med at hun bruger penge på mig og alt muligt for og føle mig selv skyldig hun slår mig nogengange fordi jeg giver lidt attitude😔

GirlTalks svar
Kæreste Scooby <3
Først og fremmest vil jeg sige tak for, at du har delt dine tanker og følelser med os her i Pigetanker. Jeg kan virkelig mærke, at det, du går igennem, er svært, og jeg vil gøre mit bedste for at give dig et fyldestgørende svar. Det, du beskriver, lyder rigtig hårdt, og det er helt naturligt at føle sig både misforstået og overset, når man står i en situation som din. <3
Jeg kan godt forstå, hvordan det føles, når du oplever, at din mor ikke giver dig nok opmærksomhed, og du føler dig overset i forhold til din bror. Det er svært og gør ondt at føle, at man ikke får den samme opmærksomhed som andre i familien. Det er helt normalt at føle sig ked af det, frustreret eller måske endda vred over det, for du fortjener at blive set og anerkendt for den person, du er, ikke kun for de ting, der måske bliver gjort for dig materielt. Du er så meget mere end noget, man kan "købe" for penge. Din værdi handler ikke om, hvor mange ting du har, men om den, du er som person.
Når din mor ikke ser dig
Når du forsøger at tale med din mor om, hvordan du har det, og hun svarer ved at sige, at hun giver dig penge, kan det føles, som om hun ikke helt forstår, hvad du egentlig har brug for. Måske ser hun de ting, hun giver dig, som hendes måde at vise kærlighed på, men jeg forstår godt, at du meget hellere ønsker kærlighed og opmærksomhed fra din mor frem for materielle ting. Du har brug for, at hun ser dig for den, du er, og giver dig den opmærksomhed og kærlighed, du længes efter – ikke bare materielle ting.
Jeg kan godt forstå, at det gør ondt, når du prøver at bringe det op, men ikke føler, at hun forstår dig eller giver dig den opmærksomhed, du har brug for. Det er en hård følelse at blive mødt med, når man åbner op om sine behov, og det kan føles som om, man bliver afvist. Det kan også være svært, når en forælder ikke ser de ting, der betyder mest for én. Men det betyder ikke, at du ikke fortjener at blive hørt, eller at dine følelser ikke er vigtige. Du er værdifuld <3
At blive slået eller behandlet med vold
Det, du nævner med, at din mor slår dig, er noget, jeg virkelig tager utroligt seriøst. Ingen bør nogensinde udsættes for vold, uanset hvad de gør eller siger. Det er vigtigt for mig at sige, at du har ret til at føle dig tryg og respekteret i dit eget hjem. Hvis du bliver slået, er det noget, du absolut ikke skal finde dig i. Jeg ved, det kan være meget svært at tale om, men det er vigtigt, at du får hjælp til at håndtere det på en sikker måde. Du fortjener at blive behandlet med kærlighed og respekt, og hvis du oplever, at du ikke bliver det, er det vigtigt at finde nogen, der kan støtte dig.
Har du nogle voksne, du stoler på, som du kan tale med om dette? Måske en lærer, en venindes forældre eller en anden, du føler dig tryg ved? Det er rigtig vigtigt, at du får hjælp til at finde ud af, hvordan du kan få det bedre og sikre dig, at du bliver behandlet ordentligt. Jeg ved at det kan være svært, at tale om den slags ting med andre, fordi man ikke vil sætte sine forældre i et dårligt lys, men det er aldrig okay at slå sine børn. Jeg opfordrer dig derfor kraftigt til, at tale med nogen om det og åbne op omkring det. <3
Hvordan du kan tage hånd om dig selv
Selv om det måske føles som om, du står alene i det her, vil jeg gerne have, at du ved, at der er hjælp at få. Du er ikke alene, og du fortjener at få støtte til at få det bedre. Jeg håber, du kan finde en voksen, du kan stole på, og som kan hjælpe dig med at få din stemme hørt. Det kan også være en god idé at prøve at finde nogle måder at tage hånd om dig selv på – det kan være små ting, som at lave noget, der gør dig glad, eller at finde en hobby, hvor du kan få et pusterum fra alt det, der sker derhjemme.
At tage vare på dig selv betyder også at anerkende dine følelser og give dig selv lov til at føle, hvad du føler, uden at føle sig skyldig over det. Du fortjener at få lov til at have dine følelser uden at skulle undskylde for dem <3
Du er vigtig, og du fortjener at blive set
Jeg håber, du kan finde ro i at vide, at du ikke er alene i det her, og at det er helt okay at føle som du gør. Du har ret til at blive set og forstået, og du har ret til at blive behandlet med respekt og kærlighed. Du er ikke forkælet, bare fordi du gerne vil have opmærksomhed og forståelse. Alle fortjener at blive set for den, de er, og det er noget, du absolut fortjener. Du er vigtig, og du betyder noget. <3
Pas godt på dig selv og husk, at du ikke skal være bange for at tale med nogen, du stoler på, hvis du har brug for hjælp til at komme videre. Du fortjener det allerbedste, og du skal ikke finde dig i at blive behandlet dårligt. Husk DU ALTID er velkommen til at skrive ind til os på Chatten eller skrive til os igen, hvis du har brug at tale med nogen om det hele <3
Jeg sender dig varme tanker og håber, at du snart får den opmærksomhed og støtte, du har brug for.
Kærlig hilsen og kram
Trine Johanne <3