Hun har lovet ikke at sige det til nogen, fordi jeg ved det bare vil ødelægge alt, hvis nogen finder ud af det, men jeg ved ikke, om jeg kan stole på, at det ikke slipper ud
Hej. Jeg har døjet med selvskade i noget tid nu. Jeg syntes ellers jeg havde fået det under kontrol da min “ex” bedste ven skrev til mig over pinterest (vi havde et skænderi for noget tid siden og stoppede med at snakke) hun spurgte om jeg selvskadede fordi jeg havde været dum nok til at gemme et selvskade-relateret pin til et board på min account. Det skete igår. Hun er den eneste der ved det og jeg ville ønske hun ikke gjorde. Hun har lovet ikke at sige det til nogen fordi jeg ved det bare vil ødelægge alt hvis nogen finder ud af det men jeg ved ikke om jeg kan stole på at det ikke slipper ud. Jeg havde på en måde ønsket nogen ville opdage det. Det var lidt avligt at jeg tog hjem fra skole og skar i mig selv vær dag og ingen lage mærke til noget eller spurgte om jeg var okay. Men nu hvor hun har fundet ud af det er det et helvede. Jeg kan ikke sove om natten fordi jeg tænker på det. Jeg har gjort det board med pinnen privat og hun har allerede spurgt om jeg har slettet boardet. Så hun stalker åbenbart min account. Jeg har lidt lyst til bare at ghoste hende, blokere hende og lade som om det aldrig skete. Jeg relapsede den aften hun fandt ud af det fordi tankerne bare blev for meget. Men siden synes jeg at det går bedre. Men tit er det bare fordi jeg bliver distraheret og så går det ellers nedad igen. Jeg kan virkelig ikke magte hende. Hun spørger hele tiden hvorfor. Ja hvad skal jeg dog svare hende “årgh ja jeg synes det er dejligt at skære i mig selv” eller hvad. Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg har træng til det. Hun forstår det jo ikke. Jeg håber i har nogen råd

GirlTalks svar
Kære Stella❤️
Mange tak fordi du har haft lyst og mod til at skrive ind til vores brevkasse og for at dele dine tanker med mig. Hvor er du bare mega sej! Her hos GirlTalk kan vi snakke om alt. Det er bare mega sejt, at du har haft lyst til at skrive ind til os - du skal vide, at du ikke er alene og dine tanker er okay at have ❤️
Først og fremmest hvor ville jeg ønske at jeg kunne give dig et kæmpe kram. Det er mega sejt, at du arbejder med at få din selvskade under kontrol og stoppe med det. Det er virkelig en svær vane at bryde op med, men jeg tror på, at du nok skal klare det. Det at selvskade er en coping mekanisme, som kan blive skabt, når vi har det svært og har mange svære tanker. Alle folk har coping mekanismer, men de kan se vidt forskellige ud, og der findes sunde og usunde versioner af disse. Den bedste måde at bryde med en usund coping mekanisme eller en usund vane er ikke bare brat at stoppe, men erstatte den med en ny, som fungere for dig❤️
Det kan være svært at forholde sig til alle ens tanker og arbejde med dem, når man ikke er vant til det, så prøv at se, om du ville kunne erstatte din selvskade med fx at hører musik, gå en tur, læse eller lave noget med dine hænder, fx at tegne eller male. Jeg ved, at det ikke er lige til bare at ændre på ens vaner, men jeg tror på, at du nok skal klare det. Husk på at være sød ved dig selv og vis omsorg mod dig selv, som du ville gøre, hvis du var syg med influenza.
Det virker til at din "ex" bedste ven stadig holder rigtig meget af dig og er bekymret for dig. Så selvom du har lysten til at ghoste og blokere hende, ville en ide måske være at snakke med hende om det skænderi I havde, der gjorde I ikke længere er bedste venner. Det kan være svært at tage de hårde og tunge snakke, men det letter meget i tankerne, når de er taget, og man er på den anden side af problemet.
Det må også være virkelig svært, at på en side gerne ville have folk opdager, at du selvskader, men på den anden side gerne vil holde det skjult. Jeg tror dog, at det bedste ville være, hvis du fortalte det til en voksen person, eller snakkede mere med din ex bedste veninde om det, så du måske kunne på noget mere hjælp? Dette kan være en af dine forældre, et familiemedlem eller en på skolen, som du er tryg ved. De ville kunne guide dig videre til en professionel, du kan snakke med, og som ville kunne hjælpe dig med at arbejde med dine tanker og din selvskadende adfærd. Jeg ved selv, hvor svært det kan være at række ud efter hjælp, og hvor hårdt det kan være at arbejde med sig selv på sådan en måde, men når du kommer ud på den anden side, vil du ikke fortryde det arbejde, som du har lagt i dig selv. Husk at du altid er værdifuld og god nok som du er. Jeg ser dig og tror på dig ❤️
Hvis det stadig fylder meget i dine tanker, og du har brug for at snakke mere om det eller har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning. Der sidder unge kvinder klar til at chatte med dig hver aften. Jeg håber virkelig, at mit svar kan hjælpe dig. Pas på dig selv❤️
Kæmpe kram fra Michelle ❤️