Hun fandt ud af det, da hun viste mig en tiktok om mens. Jeg ved ikke helt, hvorfor jeg finder det grænseoverskridende
Hej girltalk
Jer er en af de første i min klasse til at få min mens. Det er kun mine tætteste venner der ved det og dog, der er en pige i min klasse lad os kalde hende “pigen” og hun ved det. Jeg kan personligt ikke li’ “pigen” hun er noget af en diva men tror selv vi er venner. Hun fandt ud af det da hun viste mig en tiktok om mens, jeg ved ikke helt hvorfor hvilket jeg finder grænse overskredne.
Jeg ved ikke hvordan jeg kan tale med hende uden det bliver akavet, og har brug fir hjælp
Kh Vilmsen

GirlTalks svar
Kære Vilmsen <3
Tusind tak for at du deler dine tanker med mig – jeg kan virkelig mærke, at det her er noget, der fylder for dig, og det betyder meget, at du har valgt at række ud for at få hjælp og skrive ind til os her på Pigetanker <3
At få sin menstruation og føle sig lidt usikker
Først vil jeg gerne sige, at det er helt normalt at føle sig lidt usikker, når man er en af de første i klassen til at få sin menstruation. Det er en stor forandring, og det kan være både spændende og lidt skræmmende at skulle håndtere. Du er helt ikke alene om at føle dig sådan – mange piger går igennem noget lignende, når de først får deres mens. Det er en ny oplevelse, og det er okay at føle sig nervøs eller usikker omkring det <3
Jeg synes, det er rigtig flot, at du har delt det med dine tætte venner, og det er fantastisk, at du har fundet nogle personer, du kan stole på. At dele noget så personligt som det med veninder kan være en stor lettelse, og det viser, at du har tillid til dem. Det betyder, at du allerede har gjort et godt skridt mod at føle dig mere komfortabel med det, og du skal være stolt af at have modet til det!
Hvordan håndterer man "pigen", som ikke respekterer grænser?
Når det så er sagt, forstår jeg godt, at du føler dig lidt ubehagelig omkring "pigen" i klassen, som fandt ud af det, og måske opførte sig på en måde, du ikke synes var okay. Det lyder som om, hun måske har overskredet nogle grænser, og det kan være rigtig irriterende, når folk ikke respekterer ens privatliv – især når det handler om noget så personligt som menstruation. Det er ikke hendes ansvar at dele noget, som du ikke ønsker at dele, og det kan føles, som om hun har taget noget, der var dit, og gjort det til noget, der handler om hende, og det er helt forståeligt, at du føler dig lidt overskredet af det <3
Jeg kan godt forstå, at du ikke rigtig ved, hvordan du skal håndtere situationen med hende, især hvis du ikke rigtig føler, at I er tætte venner, og hvis du ikke føler dig godt tilpas med hendes måde at være på. Når du ikke har det godt med en person, kan det være rigtig svært at vide, hvordan man skal kommunikere med dem – især hvis de har opført sig på en måde, der gør dig utilpas.
Hvordan tale med hende uden at det bliver akavet?
Det er en rigtig god idé at forsøge at finde en måde at tale med "pigen" på, hvis du føler, det er nødvendigt. Det kan være en svær samtale, og det er forståeligt, hvis du er nervøs for, at det bliver akavet. Her er nogle forslag, der måske kan hjælpe dig med at håndtere det på en måde, der føles mere tryg:
-
Vær tydelig med dine grænser
Jeg vil først og fremmest opfordre dig til at være klar og ærlig omkring dine grænser, hvis du føler, hun har overskredet dem. Du behøver ikke at være hård eller konfrontatorisk, men det er helt i orden at sige noget som: "Jeg synes ikke det var særligt fedt, at du fandt ud af det på den måde. Det er noget, jeg kun har delt med mine tætteste venner, og jeg ville gerne have haft lidt mere kontrol over, hvem der vidste det." På den måde kan du stille og roligt fortælle hende, hvordan du har det, uden at det bliver til en stor konflikt. Det giver dig også mulighed for at sætte en grænse, så hun forstår, at du ikke ønsker, at det skal være noget, hun spreder videre. -
Hold samtalen kort og respektfuld
Når du taler med hende, kan det være en god idé at holde samtalen kort og til pointen. Hvis du gør det klart, hvordan du har det, og hvorfor du ikke vil have, at hun deler det videre, kan det måske lette den akavet stemning. Du behøver ikke at gå i dybden med, hvorfor du ikke er tættere venner med hende – bare at du sætter pris på, at hun respekterer dine grænser. -
Undgå at gøre det til en stor ting
Det kan også hjælpe at tage samtalen lidt let og ikke gøre den til en alt for stor ting. Måske kan du sige noget som: "Jeg ved godt, det virker som en lille ting, men det betyder faktisk en del for mig, at det ikke bliver delt videre." På den måde kan du måske få sagt, hvad du har brug for, uden at gøre det til en kæmpe konflikt. -
Vær rolig og bevar din selvtillid
Jeg ved, at det kan være svært at tale om noget så personligt, især når man ikke føler sig tryg ved personen, men det er vigtigt, at du husker på, at du har ret til at sætte dine egne grænser og være stolt af, hvad du deler med andre. Når du står ved dine grænser, vil du føle dig mere selvsikker, og det kan hjælpe med at gøre samtalen mindre akavet.
Husk, at du ikke er alene
Det kan være en god idé at tale med en voksen, hvis du fortsat føler dig utilpas med, hvordan situationen udvikler sig, eller hvis du er usikker på, hvordan du bedst kan håndtere det. Det kan være en forælder, en lærer eller en anden, du føler dig tryg ved. De kan give dig støtte og måske hjælpe dig med at finde en måde at tackle situationen på, som føles bedst for dig.
Jeg håber, at mine råd kan give dig noget klarhed og hjælpe dig med at føle dig bedre tilpas i denne situation. Husk, at det er helt okay at have grænser og at stå op for dig selv, især når det handler om noget så personligt som din menstruation. Det betyder ikke, at du skal være konfrontatorisk, men at du fortjener at blive respekteret for de valg, du træffer omkring dit eget privatliv. <3 Du er altid velkommen til at skrive ind til os på chatten, hvis du har brug for at snakke mere om alt mellem himmel og jord. Du er ikke alene, og du har alle de værktøjer, du behøver, for at kunne håndtere det her på en god og tryg måde.
Pas godt på dig selv, jeg sender dig mega positive og stærke vibes! <3
Trine Johanne <3