Jeg har den her lidt store mistanke om, at jeg har en spiseforstyrrelse
Hej.
Jeg går og har den her lidt store mistanke om at jeg har en spiseforstyrrelse.
Fordi føler aldrig jeg er sulten eller har lyst til mad.
Jeg bliver tyndere og tyndere men går med oversized tøj så folk ikke kan se det.
Men her den anden dag så min veninde det da vi bare sammen.
Fordi vi skulle lige hurtig skifte jeg gik ind på mit værelse for at skifte fordi havde ikke lyst til at hun skulle se mig sådan.
Hun kom ind lige da jeg havde taget min trøje af og stod kun i top og bukser.
Hun kom bare ind og satte sig på min seng og snakkede om en opgave vi havde fået for, men jeg glemte lidt at lytte efter da jeg skyndte mig at få min trøje på igen.
Hun sagde om jeg var klar til at gå og jeg tænkte hun ikke havde lagt mærke til noget.
Men vi skulle ud og spise og jeg endte kun med at spise et stykke frugt hun spurgte om jeg ikke skulle havde mere men jeg svarede nej da jeg ikke var sulten.
Hun sagde at jeg ikke havde fået noget at spise siden igår da jeg hverken havde lyst til morgenmad, frokost eller eftermiddags.
Så hun tog min tallerken og gik op og fandt mad.
Jeg tænkte at det gik lidt over min grænse men kunne ikke få mig selv til at sige noget.
Spise ikke rigtig noget af maden så vi tog hjem til mig igen.
Senere den aften gik min veninde hjem og hun havde så sagt til hendes veninde at jeg var blevet mega tynd.
De fik det hele til at give meningen fordi var aldrig med til svømning da man så ville kunne se hvor tynd jeg har og var hellere ikke inde og skifte til idrætstøj sammen med de andre piger.
Hun sagde derfor næste dag til mig oppe på skolen om vi ikke lige kunne snakke.
Jeg sagde jo selvfølgelig<3
Hun begyndte at spørg ind til hvorfor jeg hverken har madpakke eller hun aldrig ser mig spise mad.
Nej svare at jeg bare ikke rigtig er sulten når det er.
Så siger hun JEG SKAL SPISE der tænkte jeg at hun nok havde tænkt over det.
Men klokken ringede heldigvis og vi skulle til time.
Så vi nåede ikke at komme rigtigt ind på emnet og ja ved godt jeg kan sige det til hende men det er virkeligt ikke nemt.
Og nu sidder jeg her og vejer 37 kg og er 170 cm høj.
Ved ikke helt hvad jeg skal gøre og tænkte om i kunne hjælp?? <333 😚

GirlTalks svar
Kære Zickert ❤️
Mange tak for dit brev og for at dele dine tanker med Girltalk. Dit brev vil helt klart hjælpe andre piger, som oplever noget af det samme som du beskriver. Du er ikke alene om de tanker og følelser, og de er også helt okay at have. Ud fra dit brev fornemmer jeg, at du har svært ved at navigere og finde ud af, hvad du lige skal gøre i din situation. Derfor er det mega godt, at du rækker ud og spørger om hjælp. Jeg vil prøve, at besvare dit brev så godt som muligt. Du skal vide, at jeg er bekymret for nogle af de ting, som du deler med mig, så derfor vil jeg rigtig gerne ønske, at du finder modet til at være stærk og dele din situation med enten din veninde eller andre, som du har omkring dig. Jeg ser dig som modig og reflekteret, og jeg tror virkelig på dig ❤️
Jeg kan fornemme, at det med mad fylder meget i din hverdag. Jeg forestiller mig, at det må være hårdt at have de tanker, som du beskriver. Tanker om mad og krop kan fylde enormt meget i ens hverdag, hvilket er helt naturligt. Har du overvejet, hvilke positive ting du forbinder med mad? Du kan for eksempel øve dig i at fortælle dig selv, hvorfor mad er godt, og hvorfor det er vigtigt at spise. Det kan være "mad giver mig energi til at være sammen med mine venner".
Ud fra dit brev lyder det til, at du er kommet ind i svær periode, som er svær at være i alene. Det at din veninde har fundet ud af det, og spørger ind til det, fortæller mig at hun bekymre sig om dig, og at hun gerne vil dig det bedste ❤️ Selvom det kan være mega svært, har du så overvejet at fortælle hende, hvordan du har det med mad? Du skriver også, at det gik over din grænse, da hun tog din tallerken og gik op og fandt mad til dig, hvilket er en helt okay følelse at få. Det viser mig, at du kender dig selv og dine grænser, hvilket er virkelig sejt. Hvis du fortæller hende, hvad du føler omkring mad, kan være at hun ikke overskrider dine grænser en anden gang. Derudover kunne det også være en ide at fortælle hende, når hun overskrider din grænse. Hvad tænker du om det?
Den situation du står i kan være rigtig svær at stå i alene, og det er vigtigt at reagere, når ens krop fortæller en noget. Jeg kan ikke fortælle noget om din vægt og højde, men jeg er rigtig glad for, at jeg kan lytte. Disse tanker som du har om din vægt og højde, er en læge rigtig god til at hjælpe med. Har du overvejet at fortælle det til en af dine forældre? Det kan være, at de kan hjælpe dig med at tage kontakt til din læge. Det er vigtigt, at du får den rette hjælp, da det er svært og kan kræve hjælp at få kroppen i balance igen ❤️
Hvis disse ideer kan være svære for dig, er du altid rigtig velkommen til at skrive ind til GirlTalks chatrådgivning, hvor der sidder søde piger klar til at skrive med dig, og om lige præcis hvad du har lyst til.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig. Pas på dig selv ❤️
De varmeste kram,
Maja