Freja, 13 år
20. september 2024
Det gør mig vildt usikker også, selvom jeg ved, at jeg har en "normal" krop
Hej Girltalk, jeg er 13 år og er begyndt at hade min krop. Det er ikke fordi at der er andre der har kommenteret på den, det er faktisk bare fordi at jeg vil har den til at se anderledes ud.
Jeg vil så gerne blive tynd, for det er dem fra min klasse og på mit fodbold hold også. Og det gør mig vildt usikker, også selvom jeg ved at jeg har en "normal" krop
Det gør mig bare så ked af det, at den ikke er som jeg vil have den til at være.

GirlTalks svar
Kære Freja ❤️
Det lyder hårdt for dig, at du hader din krop. Det er følelser, som jeg godt selv kan genkende. Jeg kan godt forstå, at det gør dig usikker at have det sådan. Jeg er glad for, at du skriver ind til brevkassen og deler dine tanker, så du ikke går alene rundt med dem.
Du skal vide, at du er langt fra er alene, og at mange andre går rundt med præcis samme tanker som dig. Du er i en tid, hvor meget er under forandring både indeni og udenpå - så det er helt naturligt, at du har mange følelser forbundet med din krop.
Husk, at du har værdi, fordi du er dig - og ikke fordi du ser ud på en bestemt måde, selvom jeg godt kan sætte mig ind i, at det føles sådan. Jeg er sikker på, at du har mange andre værdier sammen med dit udseende, som også er værd at sætte pris på. Måske det kan hjælpe dig at skrive nogle af de ting ned? Jeg har i hvert fald oplevet, at når jeg nogle gange har kigget mig selv i spejlet eller skrevet alle de ting ned, som jeg er glad for ved min egen krop, så går det pludselig op for mig, at min krop kan rigtig mange gode ting. Om jeg har nogle stærke ben som hjælper mig med at komme rundt, om mine arme hjælper mig til at løfte ting og have hobbyer. Om mave og ryg holder mig stabil i løbet af dagen, om mit smil og grin er med til at gøre andre glade. Hvad tror du, at du ville få ud af det, hvis du selv prøvede at lave en lignende øvelse?
Hvis du synes, at det er en lidt svær øvelse, så kunne det måske være et forslag at lave noget, du synes er rart. Noget som ikke handler om, hvordan din krop ser ud; en gåtur, noget kreativt, læse en god bog eller noget helt fjerde? På den måde kan du komme lidt ud af dit eget hoved og ud i kroppen i stedet for. Og det synes jeg i hvert fald selv kan være meget rart.
Hvis du rigtig gerne vil snakke med nogen om, hvordan du har det med din krop, så er du mere end velkommen inde på vores chat, som har åben her eneste aften. Der sidder søde piger klar til at skrive med dig om lige præcis det, som du har brug for!
Husk, at kroppe er vildt forskellige og ændrer sig vildt gennem hele livet. Du er præcis, som du skal være❤️
Kæmpe krammer
Caroline