Olivia, 13 år
23. september 2024
Jeg havde i hvert fald ikke planlagt at kunne lide ham. Hvordan kan jeg stoppe?
Der er den her dreng i min klasse og jeg tror jeg er begyndt at kunne lide ham. Men jeg burde ikke kunne lide ham, og vis jeg fortæller til en af mine venner at jeg kan lide ham, så bliver de sure på mig siden han er klasseklovnen. Jeg ved ikke hvorfår jeg kan lide ham, men jeg tror det er fordi at vi har meget tilfældes. Vi er begge to lidt i stykker inden i. Jeg føler bare at jeg forstår ham, og ser den fasede han sætter på. Han smiler altid, men jeg kan se at det er bare for at gemme hvordan han faktisk har det. Men jeg havede i hvert fald ikke planlagt at kunne lide ham. Jeg ved ikke hvordan jeg kan stoppe, og jeg kan ikke side det til mine venner. Har i en ide?
Kh Olivia

GirlTalks svar
Kære Olivia ❤️
Tusind tak for dit brev til Pigetanker, og tak for at dele dine tanker og oplevelser med os. Det sætter vi rigtig stor pris på! ❤️
Hvor lyder det spændende og dejligt, at du er begyndt at kunne lide en dreng fra din klasse. Jeg fornemmer, at du har svært ved at være i de følelser, når han ses som "klasseklovnen". Det at være "klasseklovn" behøver ikke altid at være noget negativt, men derimod betegne en person som skaber god stemning og som er sjov. En der er opmærksom på alle de andre, hvordan de har det og ikke har noget imod, at det bliver på bekostning af dem selv, hvis det giver mening? Bare for at sige, at der altså er intet galt med at kunne lide klassens klovn.
Det er helt naturligt at kunne lide en anden person, selvom ens venner ikke føler det samme eller ser personen på samme måde, som man selv gør. Hvis du kan lide ham, er det vigtigt, at du ikke lader andres meninger påvirke dig. Det vigtigste er, at du følger din mavefornemmelse og følelser ❤️ Husk på at det er dig, som skal kunne lide ham - ikke dem. Det er helt okay, at du ikke har lyst til at fortælle det til dine venner. Har du overvejet, hvorfor du tror, at dine venner bliver sure på dig, hvis du fortæller dem det?
Du ønsker en ide til, hvordan du kan stoppe med at kunne lide ham. Det giver mig lyst til at sige, at det er helt okay at have de følelser du har, og at du ikke behøver at stoppe med at kunne lide ham. Man kan ikke rigtig planlægge at kunne lide nogen, da ens følelser ikke er noget vi har fuld kontrol over.
Det, at du har delt dine tanker med mig, fortæller mig, at du kender dig selv, og at du er bevidst om dig selv. Det er rigtig sejt! Husk at blive ved med at være dig selv, og lad ikke andres meninger og holdninger ændre, hvem du er ❤️
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er altid meget velkommen til at skrive til GirlTalks chatrådgivning, hvis du har brug for at dele flere tanker ❤️
Kram fra Maja ❤️