Sadie, 12 år
23. september 2024
Jeg glæder mig mega meget, men jeg er bange for, om det bliver mærkeligt imellem os
Hej girltalk
Jeg snakker ikke rigtig med min bff’er og jeg hved ikke hvorfor. Den ene ser jeg næsten aldrig fordi vi bor langt væk fra hindanden og går ikke på sammen skole men vi plejer stadivæk at Face time vær dag. Det har vi bare ikke gjort en en hel måned! Jeg er så forvirret. Altså hvorfor stoppede vi bare med at snakke sammen?
Den anden ven bor meget tæt på mig men går heller ikke på samme skole. Jeg vil sige at vi snakker lidt men ikke nok. Vi plejede at være sammen vær weekend men vi har ikke været sammen i 4 uger hvilket føltes som en evighed. Hun sagde også for nyligt at hun havede fået hendes mens hvilket gjorde det lidt akavet imellem os. Jeg hved ikke helt hvorfor det var akavet fordi andre af mind venner har også fået det men det føltes ikke mærkeligt at snakke om ligesom det gør med henden. Og det værste er at jeg skal til Grækenland med hende om en uge og selvom jeg glæder mig mega meget er jeg bange for om det bliver mærkeligt imellem os. Det her er lidt mærkeligt men altså jeg er faktisk også lidt bange for at hun har hendes mens imens vi er der fordi så kan vi ikke bade sammen og i dont know men måske ville hun.. you know bløde i sengen når vi sover…
Så ja.. glæder mig til at se svaret<3

GirlTalks svar
Kære Sadie ❤️
Tak fordi du skriver ind til os ved Girltalk. Jeg tænker, at dit dilemma er et som rigtig mange unge oplever, og noget som man nok kommer til at opleve flere gange i løbet af livet.
Generelt er det du mærker meget almindeligt, og det er jo i virkeligheden at du savner både dem, og det i havde sammen engang. At de er flyttet væk eller I generelt ikke er de samme steder fysisk i hverdagen, gør automatisk at man er nødt til at gøre mere for at ses og det kæver mere af jer alle sammen. Jeg tror, at du skal huske på at vi ikke ved hvad andre tænker, og at vi har en masse forskellige ting i vores liv. Det jeg mener er, at det jo kan være at de har lidt travlt lige nu med familieting, hobbyer, venner, skole eller andet.
Kunne det være en ide at spørge dem om der er noget galt? Mest for din egen skyld, så du måske kan få ro og tryghed omkring det. Det kunne måske også være en ide bare at ringe op til den bff du plejer at facetime med eller sige at du savner personen?
Ift. din veninde der også har menstruation, så tror jeg det ville hjælpe jer begge, hvis I talte mere om det sammen. Så kan du få en bedre forståelse for hvordan hun har de med det. Det kan jo måske faktisk være underligt for hende også, og måske kunne hun have lyst til at tale om det også, men ved ikke helt hvordan.
Jeg forstår godt at du har mange spørgsmål og en masse undren omkring menstruation ift. dine bekymringer om hun bløder igennem eller andet, så er det selvfølgelig noget der kan ske, men det er ikke noget der sker hver gang, og hvis det så skulle ske, så ville det måske være lidt pletter af blod på lagenet på hendes side. Jeg tænker at du må stole på, at din veninde har styr på, hvordan hun skal håndtere det, hvis hun har eller får menstruation på jeres rejse.
Jeg tror i sidste ende, at du ville få meget ud af at være åben omkring dine bekymre og tanker, fordi det er helt almindelige, og du ville kunne få af- eller bekræftet nogle af dine tanker.
Jeg håber, at svaret kan hjælpe dig lidt ❤️
Kærlig hilsen
Rebecca