Anonym, 13 år
21. februar 2026
Mange af de andre piger fra klassen har allerede fået deres menstruation, men det har jeg ikke
Kære brevkasse.
Jeg har ikke fået min menstruation endnu. Mange af de andre piger fra min klasse har allerede fået deres inklusiv min bedste ven. Jeg føler mig lidt forkert. Samtidig har jeg også udflåd. betyder det at jeg ikke kan få menstruation?
Kh. Anonym

GirlTalks svar
Kære søde dig <3
Hvor er det sejt af dig at skrive ind til os! Jeg ved, at der er mange andre piger, der sidder med de samme tanker og følelser som dig <3 Jeg vil gøre mit bedste for at svare på dit brev.
Til at starte med, vil jeg fortælle dig, at der ikke er noget galt med dig og din krop! Du er 13 år gammel, og det er HELT normalt ikke at have fået sin menstruation endnu i din alder! <3 Samtidig forstår jeg også godt, at det kan være rigtig svært at se sine veninder få deres menstruation, når man ikke selv har fået sin. Jeg forstår virkelig godt, at det kan give dig en følelse af at være bagud eller forkert, men det er du på INGEN måde! <3
Du skriver, at du samtidig har udflåd, og at du er i tvivl om det betyder, at du ikke kan få din menstruation. Udflåd er en helt naturlig proces, der renser skeden og opretholder en sund PH-værdi. Man har typisk udflåd omkring 1-2 år før, man får sin første menstration, men der kan sagtens gå længere tid! <3
Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at du er god nok præcis, som du er <3 Du er på ingen måde mindre værd, fordi din menstruation ikke er kommet endnu! Den skal nok komme, når den er klar! <3
Jeg håber, at mit svar har beroliget dig lidt <3 Husk at du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3