Jeg har nogle "madudfordringer" som et resultat af dårlig trivsel i skolen
Hey Girl Talk! đ Jeg er en pige, pĂ„ 15 Ă„r. Jeg har nogle "madudfordringer" som et resultat af dĂ„rlig trivsel i skolen, det er dog blevet bedre nu i skolen. Men mine "madudfordringer" er der stadig. Jeg har altid vĂŠret ret slank, men spist godt. Her for nogle mĂ„neder siden slog det ligesom klik for mig, da jeg var til sundhedsplejersken i skolen. hun sagde, at hun ikke ville fortĂŠlle noget jeg sagde. Jeg blev mĂ„lt og vejet, og talt med osv. Hun blev ligesom "sur" pĂ„ mig, meget over at jeg ikke spiste morgenmad, hvilket jo er normalt for mange mennesker. normalt snacker jeg bare lidt, eller spiser slet ikke i skolen, pĂ„ grund af at det stadig er meget svĂŠrt for mig pga. mit trivsels-hallĂžj. Hun ringede til min mor, og jeg var meget lĂŠngere derinde end alle de andre. min mor blev ikke sur, men sĂ„ skulle jeg til lĂŠgen. det var for et par uger siden nu. LĂŠgen ar super sĂžd, og jeg syndes hun forstod mig mere, iforehold til hvordan jeg havde det. Hun sagde at jeg var undervĂŠgtig, men ikke slemt. Sundhedsplejersken sagde dog sidste gang, at det var helt forfĂŠrdeligt og alt mugligt. Hun sagde jeg skulle veje 55-ish?! (er 167, 44-45) og hun sagde ogsĂ„ vi skulle tale igen i juni. nu er det sĂ„ juni, og her stĂ„r jeg, og vil seriĂžst ikke tale med hende. AltsĂ„, jeg har bare fĂ„et sĂ„dan en had til hende hvis det giver mening. MĂ„ske ville hun "bare hjĂŠlpe" men, jeg vil seriĂžst ikke afsted om sĂ„ de skal slĂŠbe mig derhen... min ene klasselĂŠrer kommenterer ogsĂ„ hele tiden pĂ„, at jeg ser "trĂŠt" eller "bleg" ud, og at jeg trĂŠner (hvilket han ogsĂ„ selv gĂžr, og trĂŠner kun 5 gange om ugen i sĂ„dan 30-60 min), og at jeg stĂ„r tidligt op. Plejede nemlig at stĂ„ op kl. 5:00, fordi jeg elsker roen der om morgenen. men, nu skal kjeg stĂ„ op kl 6:30, og fĂžler mig bare stresset om morgenen, fordi vi normalt kĂžrer lidt over 7... det er ret meget, og lidt forskĂŠlligt, men hĂ„ber i vil hjĂŠlpe...ved ikke hvad jeg skal gĂžre đ Knus fra Ella âïžđ
GirlTalks svar
KĂŠre Ella <3
Det er virkelig sejt at du skriver ind og deler alt det her. Det krĂŠver virkelig mod og det lyder som om, du har gĂ„et med mange tunge tanker og fĂžlelser. Du fortjener virkelig at blive mĂždt med forstĂ„else og omsorg fra bĂ„de sundhedsplejersken, lĂŠrere og andre voksne omkring dig. Du har haft en svĂŠr periode med mistrivsel, og det har pĂ„virket dit forhold til mad. Og selvom det gĂ„r bedre i skolen nu, sĂ„ betyder det ikke nĂždvendigvis, at alt fĂžles âlĂžstâ indeni. Det kan tage tid at fĂ„ det godt med mad og med kroppen igen.
Sundhedsplejersken og lĂŠgen
Din oplevelse inde ved sundhedsplejersken lyder ikke sÊrlig rar, og det lyder som om, at sundhedsplejersken gik lidt for hÄrdt til dig, og det er okay at blive vred eller ked af det over det. Hun ville sikkert gerne hjÊlpe, men hendes mÄde at gÞre det pÄ ramte dig forkert.
LÊgen, som du skriver godt om, lyder derimod som én, du fÞlte dig mere tryg ved. MÄske kunne det vÊre hende, du taler videre med i stedet for sundhedsplejersken?
Det med maden
SÄ skriver du, at du har svÊrt ved at spise, isÊr om morgenen og i skolen. NÄr vi ikke trives, kan kroppen reagere, og man kan miste appetitten. Men det gÞr det ogsÄ ekstra vigtigt at stÞtte kroppen i at fÄ lidt energi, sÄ du ikke fÞler dig helt tom og flad. Kroppen har brug for mad for at kunne holde sig i gang og have det godt. MÄske du kunne starte i det smÄ? F.eks. en smoothie, et stykke frugt eller en bolle? Noget, der ikke fÞles for voldsomt, men som alligevel hjÊlper dig i gang. Det er ikke alt eller intet.
Kommentarerne fra lĂŠreren
Det lyder som om, der er mange voksne, der har en mening om dig, din krop og dit madindtag, og det kan fÞles vildt overvÊldende og uretfÊrdigt. Selvom det ikke altid fÞles rart, sÄ siger bÄde sundhedsplejersken, din lÊrer, din mor og lÊgen det, de gÞr, fordi de er bekymrede og gerne vil passe pÄ dig. Men det betyder ikke, at de altid gÞr det pÄ den rigtige mÄde og det er helt okay, at du fÞler dig ramt eller vred. Jeg tÊnker det er vigtigt at du fÄr en god snak med en voksen du fÞler dig tryg ved, - hvad end det er din mor, din lÊge eller din lÊrer, sÄ de kan hjÊlpe dig med at fÄ et godt forhold til mad og vÊgt igen.
Du har allerede taget et kÊmpe skridt ved at rÊkke ud. Vi er her altid, hvis du har brug for at snakke mere. Du kan ogsÄ skrive i GirlTalks chat, hvor du kan fÄ anonym stÞtte og fÄ lettet hjertet.
Knus og styrke fra Kirstine <3
Viden om
Viden om alt det, der er vigtigt for dig! Bliv klogere, bryd tabuer og find ud af, hvordan andre har det med at være ung lige nu.
Pigetanker
Pigetanker er vores brevkasse til dig, der har noget på hjerte. Her kan du dele dine tanker, spørgsmål og følelser helt anonymt eller læse om andre pigers oplevelser og dilemmaer. Brevkassen udgives hver onsdag.
Vil du vide mere om:
- Venskaber og familie
- Krop og sex
- Selvværd
- Kærlighed
- Skole og uddannelse
- Trivsel
- Andet
Alder:
- 10 år
- 11 år
- 12 år
- 13 år
- 14 år
- 15 år
- 16 år
- 17 år
- 18 år
- 19 år
- 20 år
- 21 år
- 22 år
- 23 år
- 24 år
- 24+ år
-
Jeg er en pige på 18, som gerne ville kunne komme under sex
-
En pige der ikke kan finde rundt i livet
-
Mine veninder kan absolut ikke forstå at jeg har tilgivet hende. De mener at utroskab er utroskab uanset om det med en pige eller en dreng
-
Jeg ved jo godt jeg ikke skal sammenligne mig med andre - det er bare så nemt at sige og så svært at gøre
-
Jeg har et crush, og jeg ved ikke, om han kan lide mig, eller hvad jeg skal gøre
-
Nogle gange bliver jeg drillet med, at jeg er grim
-
Jeg er ret usikker på, hvordan jeg ser ud dernede
-
Jeg har kun venner i skolen, og når jeg spørger, om de vil være sammen, skal de altid et eller andet
-
Jeg har ikke lyst til at vågne op vel vidende at jeg enten vil ødelægge alting eller bare være en komplet skuffelse.
-
Hun er begyndt at være sammen med to andre piger, hvor de drikker og bliver fulde og det har jeg ikke så meget lyst til
-
Jeg ved ikke hvordan jeg skal få det endt mellem os
-
Er han også vild med mig, eller er det bare mig som misforstår signaler?