gert, 12 år
1. februar 2026
Jeg kan ikke slappe af, når jeg har lavet en aftale, for jeg har ikke lyst alligevel
hej girltalk
Der er noget der irerterre mig...
Næsten vær gang jeg laver en aftale fortryder jeg det om aften eller lidt senere (Det ender altid med at blive en god aftale) men så bruger jeg tid på at finde en undskylning for at jeg ikke kan og det fylder bare i mit hoved.
Jeg har det kun sådan med nogle venner men det irerterre mig bare at jeg ikke bare kan slappe af når jeg har lavet en aftale.
Knuss<333

GirlTalks svar
Kære dig,
hvor er det et så genkendeligt problem du skriver ind omkring <3 Og hvor mega sejt at du har mod på at sætte ord på dine følelser og tanker! Jeg ved, at der er rigtig mange som kan genkende det problem du har, fordi de selv står i den situation lidt for tit. Mig selv inkluderet. Så jeg kan så godt forstå din irritation - især når du ved, at det nok skal blive en god aftale alligevel <3
Jeg sidder lidt og tænker på, om det mon kunne være ide at sætte et "sluttidspunkt" på den aftale, som du ikke har lyst til men gerne vil afsted til. På den måde, så ved du, at fx kl 15, så skal du hjem igen - men at du har været der, og du har gjort dit bedste <3
Du skriver, at det kun er med nogle af dine venner, at du har det på den måde - måske du kan tænke lidt over, hvad der er ved de specifikke venner, som gør at du fortryder, når I laver en aftale? Måske det er nye venner, eller måske du ikke er tryg ved dem, eller måske det er en "humør-ting"?
Det er vigtigt for mig at sige, at der er ikke noget forkert med dig, bare fordi du fortryder at have lavet en aftale. Det er en så normal følelse <3 Og der er heller ikke noget galt i at aflyse eller flytte aftalerne, bare det bliver gjort på en ordentlig måde. Måske du kan sige noget a la; "jeg overvurderede vist mit energi niveau, så måske vi kan flytte vores aftale til en anden dag, for jeg vil gerne være sammen med dig?" <3
Og så husk på at få plejet dine venskaber, hvis du gerne vil beholde dem <3 For hvis man bliver ved med at aflyse flere gange i træk, så kan modparten godt begynde at tvivle på, om man overhovedet har lyst til at være sammen med dem. Og det har de ikke fortjent <3 Så find ud af med dig selv, om det er et venskab du gerne vil pleje på den måde - for det er også okay at sige, "jeg er bare ikke super god til at være sammen efter (fx) skole". Det må man gerne <3
Jeg håber, at du finder lidt ro i, at du ikke gør noget forkert - men husk også på, at dine aftaler oftest bliver gode alligevel. Men det er også okay at melde fra, når du ikke er klar til aftalen <3 Hvis du får brug for os igen, så skriv hjertens gerne bare her ind igen, eller så sidder vi også inde i vores chatrådgivningen, klar til at skrive om alt mellem himmel og jord <3
Kæmpe kram, Mille <33