Jeg vil gerne have flere venner og jeg kæmper, men den ene pige gør livet surt for mig og vender de andres meninger
Kære Girl Talk
Jeg er en ret social person. Derfor kan jeg ikke lide, at jeg kun har to venner i min klasse lige nu: Jagoda og Frigg. Jo, de er søde, men jeg vil gerne have flere venner. Resten af pigerne i min klasse er i en tæt vennegruppe, som er ret svær at komme ind i. Især hvis du var mig.
Siden nulte har jeg været den der lugtede, den, der ikke forstod spillets regler – ikke fordi jeg ikke ville, men fordi jeg ikke forstod hvorfor de var der. Jeg gjorde tingene anderledes, og det kunne de ikke lide. Måske fordi jeg ikke skjulte min nysgerrighed, mit blik, min anderledeshed.
Men nu prøver jeg at ændre mig. Jeg er ligeglad, om jeg så skal købe den der Irma-taske, som er trendy lige nu, eller noget. Jeg vil bare ikke være alene.
Der er dog ét navn, der hele tiden kommer i vejen: Gertrude.
Hun har bare et eller andet imod mig. Lige siden begyndelsen. Hun har siddet og micromanaget mig – peget hver eneste fejl ud og fået mig til at ligne en klodset, dum idiot i andres øjne. Jeg har bare lært at undgå hende. Men det kan være ret svært – når hun nu også prøver at være en del af den anden pigegruppe (og det er lidt nemmere for hende), og nu kan hun lidt styre, hvad de synes om mig.
Et eksempel: Vi sad og legede SP og K – mig, hende og nogle af de andre piger. En af K’erne til en eller anden var, at de skulle tale til en fremmed på gaden. Jeg vendte mig nysgerrigt om for at se, hvad der skete, som de andre også gjorde. Men Gertrudes stemme skar gennem luften – kun til mig:
“Hallo, det skal du ikke gøre! Lad dog være, så ved den fremmede jo, at det er en prank!”
Absurd, ikke? Det synes jeg også, så jeg blev bare ved med at kigge – det gjorde alle andre jo også, så hvorfor skulle jeg blive peget ud? Men så faldt alle øjene på mig. Som om jeg havde ødelagt noget vigtigt. Jeg blev stående lidt – ville ikke give hende ret – men da andre begyndte at støtte hende, trådte jeg tilbage. Man skal jo prøve at blive venner med dem.
En anden gang var det til en pige fra den anden vennegruppes fødselsdag, og mange af pigerne var ude i trampolinen. Jeg ville bare gå ud i haven for at slippe væk fra røgmaskinens kvælertag (og finde ud af, hvor Jagoda gik hen), men lige da jeg trådte ud, råbte Gertrude: “Der er altså ikke noget plads i trampolinen! Gå din vej!”
Og jeg blev jo lidt irriteret, for jeg ville jo ikke ud for at hoppe i trampolinen – jeg ville bare have noget frisk luft. Jeg sagde det, men hun fik det til at lyde som en tynd undskyldning. Og igen vendte blikkene sig imod mig – ikke onde, bare medlidende. Som om jeg var en, man skulle have ondt af.
Jeg talte lidt med Jagoda om, hvor hun var henne, og at jeg ledte efter hende, og jeg snublede lidt over mine ord, fordi jeg var så nervøs over, at alle pigerne kiggede, mens jeg sagde det. Men så tilbød Freja, at jeg kunne tage hendes plads i trampolinen, og jeg takkede nej, da jeg ikke engang havde lyst til at være i trampolinen – og jeg anede ikke helt, hvorfor hun tilbød det!
Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre. Men ellers er jeg ret glad for Jagoda og Frigg. Det er også bare de dage, hvor ingen af dem er der, at jeg godt kan føle mig lidt ensom.
Men for at være helt ærlig er jeg bange for, at Gertrude også tager dem væk. For ser du, vi plejede alle fire at være en vennegruppe – og så var Jagoda og Frigg venner med Gertrude (dog ikke mig og Gertrude). Gertrude var sammen med Frigg rigtig meget, men da mig og Frigg begyndte at være sammen rigtig meget, blev Gertrude meget sur, fordi hun syntes nok, at jeg burde være den, der var udenfor – eller idk.
Men så var hun sammen med Jagoda og bagtalte mig. Hun prøvede også lidt at få Frigg til at undgå mig, men det virkede ikke, og det er derfor, hun prøver at være en del af den anden vennegruppe nu.
Jagoda og Frigg taler stadig med hende, men jeg kan mærke, at noget har ændret sig. De ser, hvordan hun behandler mig. Jeg håber, det betyder noget.
Men vi går jo i folkeskole. Og her ved man aldrig, hvem der vender én ryggen

GirlTalks svar
Kære dig,
hvor er det et så fint brev du har skrevet herind <3 Og hvor er du god til at sætte ord på dine tanker, oplevelser og følelser <3 Det lyder næsten som en side fra en dagbog. Nogle gange hjælper det bare at sætte ord på papir og få tankemyldret ud af hovedet <3 Jeg håber, at det har hjulpet dig bare lidt at få sat dine tanker ned i dit brev <3
Det lyder som nogle meget ubehagelige oplevelser du har haft. Det er jeg virkelig ked af. Du fortjener ikke den opførsel. Hvor må det have været, og være, så trist og måske også ensomt at gå igennem. Også selvom du har dine andre veninder <3 Jeg ville ønske, at jeg kunne trylle det hele bedre for dig, eller give dig en kæmpe krammer - for puha hvor lyder det svært at være dig <3
Jeg sidder og tænker lidt på, hvad der gør, at du skal ind i den pigegruppe? Jeg kan godt forstå, at du har behov for flere venner, og at det kan være enormt ensomt, når dine veninder ikke er i skole. Men jeg tænker lidt på, om de andre venner kunne komme fra en anden klasse eller måske fra en hobby? Jeg fik engang et råd om, at klassekammerater godt bare må være det, og at de ikke behøver at være venner, hvis det ikke fungerer. Måske den pigegruppe bare skal være klassekammerater?
Du skriver, at du bliver nødt til at ændre dig for, at de vil "se" dig - men efter at have hørt mange historier om lignende situationer, så tænker jeg lidt på, om du kan være sikker på, at du ikke konstant skal blive ved med at ændre dig? Måske de aldrig vil være "tilfredse" med den version af dig, som du kommer med? Der er ingen mennesker, som er så meget værd, at ændre sig så meget for. For hvis man bliver ved med at ændre sig, så er er man jo til sidst ikke sig selv. Man er der bare. Og de venner man så havde i forvejen, de er jo lige pludselig ikke venner med "dig" - de er venner med den ændrede version af dig. Er det virkelig det værd, at ændre sig så meget, for andre - hvis man så mister det man havde i forvejen, og sig selv?
Og så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om det ikke kunne tænkes, at pigerne i den pigegruppe, måske ikke kan lide alt det Gertrude gør? Du skriver, at den ene pige tilbød dig hendes plads på trampolinen, men at du ikke helt forstod hvorfor - måske hun synes, at det var synd, at du ikke kunne komme på, hvis du gerne ville? De ser på dig med medlidenhed, som om du er en, man skal have ondt af. Men måske de har ondt af den måde som Gertrude opfører sig overfor dig på? Bare fordi Gertrude kan have virkelig træls og onde intentioner, er det ikke ensbetydende med, at de andre piger har det. Jeg tænker også lidt, at når de ikke har ladet Gertrude komme ind i gruppen endnu, så vil de måske ikke have hende der? <3
Der er så meget, vi ikke ved, om hvad andre går og tænker - og vi er ikke tankelæsere. Men ofte overrasker det faktisk, hvad de egentlig tænker eller har tænkt - folk er ofte mere forstående end vi går og tror <3
Jeg ved, at det kan være så svært at skulle ændre sit syn på noget, som man har taget en beslutning omkring. Men mærk lige efter nede i maven, og træk vejret. For du er seriøst god nok som du er! Er de virkelig det værd, at ændre sig for?
Kæmpe kram og hep fra os her i Girltalk <33