A<3, 14 år
12. december 2025
Jeg var lige blevet god til at sige pæne ting om min krop men så, så jeg et citat og nu kan jeg ikke slippe det
Hej girltalk<3
Jeg er 14 år og har det faktisk rimelig godt med mig selv-jeg er blevet okay god til at sige gode ting om min krop.
Forrige sommer havde jeg det rigtig stramt med mine lår og derfor gik jeg hellere ikke med shorts så kun joggingbukser og det var jo selvfølgelig sygt dumt men den her sommer har jeg haft det meget bedre og ja elsket mig selv<3 selvfølgelig var der små ting men, jeg har et godt og sundt forhold til min krop og elskede basicly mig selv;)<3
På SoMe så jeg også rigtig godt contente, men for ikke så lang tid siden så jeg et eller andet (jeg kan ikke helt huske det) men noget med:
Nothing taste as good as being skinny.
Det kan jeg jo godt se er dumt og overhovedet ikke rigtigt, men nu sidder det bare i mit hoved og jeg kan ik få det ud<3
Jeg handler ikke på det og spiser som jeg plejer det vejer bare noget på mine skuldre<3
Jeg har det også med at blive rigtig vinter depri sidste år fik jeg det lidt svært med at tage ekstra portioner til aftensmad, nu var det bare gået så SÅÅÅÅ godt så vil gerne have at det bliver ved<3
Jeg vil gerne have det dumme citat ud af hovedet og have det som det plejede <3
Har i måske nogen råd(til hvordan jeg for det ud af hovedet)?
Tror allerede at skrive det her brev har hjulpet en hel masse så TUSINDE tak for at gøre noget så godt for alle danske piger<3
Kh Andrea<333

GirlTalks svar
Kære Andrea <3
Hvor er det ret sejt, at du har modet til at skrive herind og dele dine tanker og følelser. Det er vi så beæret over <3 Du står slet ikke alene i at have modstridende tanker om kroppen - der er så mange piger, som står lige der hvor du er <3
Hvor er jeg så glad for at høre, at du er blevet god til at sige gode ting til din krop. Det fortjener den. Og det fortjener du. Din krop er jo ultra sej!
Prøv lige og tænk på alle de ting, som din krop gør i løbet af dagen. Det er jo en omvandrende maskine. For det første så holder din krop, gang i dine organer i løbet af dagen. Den omdanner din mad til energi, som din krop skal bruge for at holde varmen, og for at din hjerne kan fungere. Faktisk også for at dit hjerte kan slå ordentlig. Din krop kan få dig til at gå. Din krop sørger for, at du kan skrive det her brev. Den sørger for, at du findes. Og så fortæller din krop jo også en historie om det du har været igennem <3 Den fortæller noget om det liv du har levet, og om hvordan du har haft det <3 Det er jo så magisk <3
Du nævner forrige sommer, hvor du kun gik i joggingbukser, og at det var dumt. Men jeg ser sådan set bare en pige, som har kæmpet for at fungere og have det godt og passe på sig selv. Du kæmpede for at være til, og det er ret sejt <3 Og jo, så har du jo nok haft det nok så varmt, og det var da også skørt - men lad vær med at slå dig selv oven i hovedet omkring det. For det var den løsning du kendte til på det tidspunkt, og det er så okay. Vi lærer ikke noget nyt, før vi har prøvet noget af. Og nu har du jo fundet en anden løsning end joggingbukser i varmen, og det pænt nice gjort!
Hvor er det stærkt af dig, at du ikke opfører dig anderledes efter at have set det skriv. For det kan virkelig kræve rigtig meget. Seje dig <3
Som du selv skriver, så kan du jo godt se, at det ikke er noget rigtigt "citat", og nej det er det ikke. Det kan være et så farligt citat. For der er så meget som er godt. Og det er også så vigtigt at huske på, at vores kroppe er bygget super forskelligt - den er jo bygget til at passe på den individuelle - og derfor kan vi slet ikke sammenligne os med andre. For ingen er ens. Og ingen skal være ens. Og derfor er "skinny" for hende slet ikke det samme, som det ville være for dig eller mig eller en helt tredje.
Og handler det ikke også om, at vi egentlig bare gerne vil have, at vores kroppe er raske og sunde og kan fungere? For det er jo egentlig "succeskriteriet". Det skal det i hvert fald være. Og sundhed har intet at gøre med størrelsen på vores kroppe.
Så træk vejret. Og træk vejret igen. Din krop er absolut lige som den skal være. Og du passer på den som du skal. Stol på dig selv og din mavefornemmelse <3
Jeg tænker lidt på, om du har nogen som du stoler på, og som du kan have "løbende" kontakt til, hvis det bliver svært for dig? Måske du er tryg ved din mor, far, tante eller en veninde - en som lige kan have en hånd på ryggen af dig, og som kan minde dig om, at du er helt okay som du er? <3 Jeg er helt sikker på, at de så gerne vil være der for dig, hvis du lader dem <3
Hvis du får brug for os igen, så er vi her <3 Du er god nok som du er, altid!
Kæmpe kram og knus, Mille <3