Alex, 13 år
14. november 2025
Stresset på lejrtur
Jeg er lige taget på lejrtur. Det starter allerede med stress, for mig og min roomie for lejrturen skal trække lod om, om det er os eller to andre der får det sidste lukkede rum, som jeg meget gerne vil have, for jeg har været meget paranoid, især om natten siden jeg var lille. Vi får rummet, men jeg er stadig stresset med situationen. Jeg prøver at tilbyde de andre piger en hånd med at få deres kufferter op, men de svarer nej, og jeg ved godt at min roomie sjældent mener det når hun taler grimt eller råber, men hun sagde det på en lidt irriteret måde, som bare gjorde min stress værre. Sidder så oppe i min seng og spørger ChatGPT til råds om hvordan jeg skal falde ned og slappe af i sindet, og så skal vi mødes med min klasselærer for at hente den mad vi bestilte. Jeg vil gerne hurtigt tage en strikvest på under min hoodie, men siger det ikke, så pigerne råber og skynder på mig. Går så ned og tager sko på, men mine hænder ryster en smule + jeg har taget handsker på mine hænder, så det tager noget tid, og de andre bliver ved med at råbe at jeg skal skynde mig. Jeg bliver så klar, og alligevel er maden ikke der endnu. Går så tilbage op på værelset og lytter til musik, stadig stresset. Danser så en smule med min roomie og synger også, og så er jeg en smule bedre, men så lader de andre piger drengene ind og jeg siger, at jeg ikke synes det er rart at de kommer ind og det føles bare ikke sikkert, og min ene veninde siger at de ikke kommer til at gå ind på mit og min roomie's værelse, men drengene gør det alligevel, og det stresser mig bare, og jeg går op for at sikre mig at de ikke rør mine ting, og så sætter en a drengene sig på en a sofaerne nedenunder, og en anden af pigerne kaster min bamse på ham, hvilket jeg slet ikke kan lide, fordi han plejer at tage ret meget axe på, og bamsens lugt er en af de eneste lugte der kan få mig til at slappe en smule af. Tør ikke tale med dem om det igen, men det er bare ikke rart

GirlTalks svar
Kære søde Alex
Tusind tak for dit brev, og fordi du tør snakke om de tanker der fylder i dit hoved. Det er meget modigt af dig ♡
Jeg er ked af at høre, at du bliver så presset i denne situation. Jeg kan mega godt forstå du har det svært med, at dine venner råber af dig - også selvom de sikkert ikke mener det ondt - og at der kommer drenge ind på dig og din roomies værelse.
Jeg tror at mange kan relatere til din situation, for vi kender nok alle det der med at det føles lidt fremmed og underligt at være på lejrskole, så du skal virkelig vide, at du ikke er alene <3
Når jeg læser dit brev, kan jeg også mærke hvor meget det presser dig, og det må virkelig være overvældende at stå med alle de tanker alene. Jeg er glad for at du søger hjælp ved at spørge chatGPT, men du skal vide at det altid er noget du kan snakke med dine venner om.
Måske kan du, næste gang I skal på lejrskole, prøve at tale med din roomie inden, og måske få sat nogle personlige grænser. Alle har noget de kæmper med, og du er ikke for meget, bare fordi du sætter nogle grænser <3 Hvor var det godt at du alligevel gennemførte turen, og fik den oplevelse med!
Jeg hepper på dig og ønsker dig alt godt fremover ♡
Kram fra Girltalk