Amalie, 23 år
3. november 2025
Jeg er sikker på at min ekskæreste ville falde for min veninde
Kære Girltalk<3
Jeg har det rigtig svært med mit selvværd. Jeg tænker meget på min ekskæreste som jeg stadig er forelsket i. Jeg bliver ved med at slå mig selv i hovedet over de fejl jeg lavede da vi var sammen, selvom jeg har sagt undskyld til ham. Jeg har talt med ham om at finde sammen igen, men det vil han ikke, og det gør rigtig ondt på mig. Jeg har rigtig svært ved at acceptere, at det er slut og at han er kommet videre. Tanken om at han har sex med andre og at han kommer til at finde en ny kæreste, kan jeg slet ikke holde ud. Jeg har en veninde på studiet, som jeg sammenligner mig meget med og føler mig usikker omkring, fordi jeg tror at han ville falde pladask for hende, hvis han mødte hende. Hun er meget ligesom mig samtidig med at hun har mange af de samme interesser som ham og samme humor og så har hun ikke alle de kvaliteter ved mig, som han ikke kunne lide. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og føler mig så ked af det og skamfuld over at have alle de her tanker og følelser. Jeg synes ikke det er nice at gå og sammenligne mig med hende, for hun er jo lige som hun skal være, men jeg kan ikke slippe den her jalousi og usikkerhed og uendelige tanker om at hun er meget smukkere end mig og bedre til alt muligt... Jeg vil rigtig gerne få det bedre med mig selv, men jeg ved ikke hvordan. Jeg håber det giver mening<33
Alt det bedste
Amalie

GirlTalks svar
Kære Amalie,
Mange tak for dit sårbare og meget fine brev <3 Jeg er så glad for, at du rækker ud, og får sat ord på de her følelser, som kan virke meget overvældende, men som jo også er meget naturlige, når man gennemgår et breakup. Så først og fremmest: du skal hverken skamme dig eller slå dig selv oveni hovedet for at have det sådan her, for det er helt naturligt, og det er en del af at være menneske.
Jeg er virkelig ked af at høre, at du gennemgår en hjertesorg. Jeg læser i dit brev, at du har været rigtig glad for din ekskæreste, og at du har elsket ham højt - og derfor gør det også rigtig ondt, når det så ikke skal være mere. Det er helt forståeligt, og noget mange af os kender til! <3
Det kan være rigtig svært at slippe drømmen om noget, der kunne være blevet rigtig godt, og noget man virkelig forbinder med sig selv og sin fremtid. Når man ikke selv er helt enig i, at et forhold skal slutte, så er accepten af det klart en af de sværeste faser at gennemgå. Det kan tage tid, og der er en masse følelser på spil, som kan være voldsomme og ubehagelige. Og tanken om, at ens ekskæreste en dag kommer videre kan være rigtig selvdestruktiv - og den gør ondt. Jeg sender dig lige en helt masse kærlighed og en virtuel krammer, du lyder som så fint og dejligt et menneske, og jeg er helt sikker på, at kærligheden nok skal finde dig en dag. Ligenu er det okay, at det gør ondt. Men jeg lover dig, at det ikke varer evigt (selvom jeg godt ved, at det kan føles sådan). Du fortjener at være sammen med én, der vil dig 100%, og én der virkelig ser dig og elsker alle dine sider.Også de mindre dejlige sider, for sådan nogle rummer vi allesammen <3
Jeg kender godt det der med, at ens tanker kan løbe lidt løbsk, når man står i en sårbar situation. Usikkerheden kan virkelig få fat om én der, og så kan alt omkring virke truende. Det kan være virkelig opslidende at skulle sammenligne sig med andre hele tiden - for mig handler det somregel om, at jeg er rigtig meget oppe i hovedet, og overanalyserer- og tænker alting. Jeg har noglegange skrevet mine tanker ned i en lille bog for ligesom at få dem ud af hovedet. Bare fuldstændig ufiltreret og præcis som de er. Det kan være, det også kan hjælpe for dig? <3
Hjertesorg er virkelig ikke sjovt, og jeg føler så meget med dig! <3 Husk og giv din selv en masse kærlighed og omsorg. Tænd nogle hyggelige stearinlys, se din yndlings film eller serie og put dig trygt og godt i dynen <3 Vær mild og god ved dig selv, og husk du fortjener kærligheden så meget, og den skal nok finde dig en dag. <3 Jeg sender en masse til dig lige her! Og husk det er en proces, og at du er lige præcis der, hvor du skal være. Det bliver godt igen <3
Og husk at du kan altid skriver ind til GirlTalks chatrådgivning når tingene er svære!
Kæmpe krammer fra Kathrine