Jeg har længe haft det mentalt dårligt, men det er grænseoverskridende at skulle tale om...
Hej Girltalk
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det her, men jeg vil prøve.
Og undskyld hvis det bliver lidt langt…
Så jeg har længe gået og haft det mentalt dårligt, men det er ikke noget jeg har fortalt til nogen som sådan, da der er selvskade osv indblandet, for det er ret grænseoverskridende at skulle snakke om.
Men i sommers var jeg på festival og jeg mødte de her piger som er 8 år ældre end mig. Lad os kalde dem M og C.
En af dagene var det så varmt at jeg tog min sweater af og havde en t-shirt på istedet for (hvilket jeg fortryd meget hurtigt, men der var det lidt for sent for min sweater lå et andet sted end hvor vi var) Nå men vi sad ved en bænk og snakkede lidt da M spurgte indtil hvad jeg havde lavet med min arm, hvor jeg fortalte jeg havde været oppe og slås med en busk, og så snakkede vi ikke mere om det.
Men jeg kunne godt se på C at hun ikke købte den historie og jeg blev sådan lidt bange hvis man kan sige det.
Nå men jeg fik C’s snap og efter festivalen snappede vi frem og tilbage, da hun en dag skrev til mig at hun godt vidste at jeg ikke havde været oppe og slås med en busk, og begyndte at spørge ind til sandheden osv.
I starten tvivlede jeg på om jeg skulle fortælle hende noget, for jeg har det tit med at skubbe folk væk, hvis de kommer for tæt på sandheden. Og ellers så smutter de selv fordi det bliver for meget for dem. Men hun lovede at hun ikke ville gå nogen steder uanset hvad.
Noget i mig følte at hun talte sandt, så jeg åbnede op omkring min selvskade, min fortid og mit forhold til mad. Jeg sagde ikke meget, men åbenbart nok til at hun blev bekymret…
Hun lovede at hun ikke ville sige noget til min far om det vi snakkede om, men tilbage i slut august fandt jeg ud af at hun var gået bag min ryg og fortalt alt til min far, hvilket sårede mig en del, men jeg tilgav hende.
Jeg begyndte så småt at selvskade mindre og få mere styr på det hele, men hun troede ikke på mig uanset hvad jeg sagde, og det ødelagde mig en smule, hvilket jeg også fortalte hende.
Nå men her forleden skrev hun så til min far igen, og fortalte at jeg stadig selvskader (hvilket jeg ikke gør) Men hun troede ikke på et ord af det jeg sagde, og da jeg så bevidste overfor hende at jeg havde været clean i 2 uger, undskyldte hun og sagde at hun ville skrive til min far at hun tog fejl.
Hun bliver ved med at snakke om at jeg skal have hjælp osv, hvilket jeg godt forstår, men jeg er ikke klar til at skulle bede om det, hvilket jeg også bliver ved med at sige til hende, men det er som om hun ikke lytter.
Jeg føler at hun bare tror hun kan tage beslutninger for mig, omkring hvad jeg har brug for, uden at tage den med mig først, og det er vildt irriterende.
Hun tror aldrig på mig når jeg siger jeg har fået det bedre, men så snart jeg siger jeg har det dårligt igen, så tror hun mig med det samme, og det kan jeg bare ikke forstå..
Jeg ved ærligt ikke hvad jeg skal gøre, for det er som om hun ikke lytter når jeg snakker med hende om de ting der går mig på. Altså det med at hun tager beslutninger for mig, at hun aldrig tror på mig når jeg siger jeg har det bedre osv.
Jeg kan også godt nogen gange føle at hun kun skriver med mig fordi hun ikke kan få sig selv til at gå, og fordi hun har lovet min far at hun stadig vil være der for mig uanset hvad…
Jeg ved ikke helt hvad meningen med det her “brev” er, jeg tror bare jeg har brug for et råd til hvad jeg kunne gøre..

GirlTalks svar
Kære Amalie <3
Tusind tak for dit brev. Det er mega sejt, at du sætter ord på dine følelser og rækker ud, og jeg er sikker på, at der er andre, der kan genkende sig selv i de her følelser. <3 Så igen, tak for at italesætte det her emne.
Jeg er virkelig ked af at høre, at du har det dårligt mentalt. Det er tunge følelser at skulle bære rundt på selv. Jeg forstår godt, at det kan føles grænseoverskridende og åbne op for, men jeg er virkelig glad for, at du føler dig tryg ved at åbne op om emnet herinde. <3 Selvskade er en alvorlig og tung byrde, og selvom det er svært at åbne op for det, så er det vigtigt at få snakket med nogen om det og få bearbejdet de bagvedliggende årsager. Du fortjener ikke at have det sådan, og der er hjælp at hente <3
Jeg synes, det er mega sejt af dig, at du har åbnet op for C, selvom det i første omgang virkede grænseoverskridende og angstprovokerende. Det er et rigtig godt tegn, at du har følt en tryghed i at kunne fortælle din historie. Jeg kan dog også godt forstå, at du reagerer på, at C har fortalt din historie videre, og at det kan føles som et tillidsbrud. Selvom det har gjort dig ked af det, at C er gået bag din ryg og har fortalt din far om, at du selvskader, så læser jeg det også som en kærlig, omsorgsfuld og bekymret veninde, der rigtig gerne vil hjælpe dig. Selvom det er svært at tage imod hjælpen (hvilket jeg godt forstår), så er det ofte virkelig en lettende følelse at få talt om de ting, der er rigtig svære.
Jeg forstår godt, at det ikke er rart at føle, at andre tager beslutninger for en. Det kan føles som et kontroltab, hvilket virkelig ikke er rart. Måske kan det være en hjælp for dig at tale med C om, hvordan du har det med hendes måde at håndtere situationen på. Det er helt okay at sætte en grænse for, hvordan vi gerne vil modtage andres hjælp. Og selvom hendes handlinger overordnet set lyder meget kærlige og omsorgsfulde, så er det helt okay, at du føler, præcis som du gør <3
Mit allerbedste råd til dig er at være ærlig. Vær ærlig om, hvordan du har det. Hvis du føler dig tryg ved det, kunne du måske tage en snak med din far om de problematikker, som han allerede kender til. Jeg synes, det er mega sejt, at du skriver, at du ikke har selvskadet i 2 uger. Så godt gået!! Men det er samtidig rigtig vigtigt at komme til bunds i problemet, så lysten til at selvskade helt forsvinder. Det kan også være rigtig givende at vende den her slags emner med en professionel psykolog, som kan give dig nogle værktøjer og redskaber til at få det bedre <3
Jeg håber alt det bedste for dig, og jeg hepper så meget på dig!!
Hvis du har brug for at skrive mere om det, er du altid velkommen til at kontakte vores chatrådgivning <3
Knus og kram Kathrine <3