Jeg fortæller aldrig andre hvordan jeg har det
Jeg fortæller aldrig andre hvordan jeg har det, eller hvis jeg har det dårligt. Fordi når andre folk fortæller mig om at de har det dårligt kommer jeg til at tænke på det som om at det er min skyld, og så ved jeg ikke helt hvad jeg skal gør ved det. Jeg ved godt at det ikke er min skyld, men jeg føler bare at jeg skulle have vist det og gjort noget ved det. Det har også gjort at jeg lægger super meget mærke til hvordan andre har det, og ser ting andre måske ikke lægger mærke til. Det gør mig dog også nervøs og bekymret når jeg er sammen med folk jeg ved har problemer fx der hjemme.
Jeg fortæller derfor ikke andre om mine problemer, for jeg er bange for at de vil have det på sammen måde som mig og at jeg bare gør ting værre for dem.
Nogle gange har jeg det virkelig ikke godt og jeg føler hele min verden braser sammen. i stedet for at tale med folk om det finder jeg på andre ting. fx. gik jeg ud i en skov og begyndte bare at løbe. Jeg ved ikke helt hvorfor, om jeg prøvede at løbe væk fra mine problemer eller hvad det var, men det hjalp. det fik mig til at føle mig en smule mere levende.
Jeg plejede at have det rigtigt dårligt med mig selv. med hvordan jeg så ud og hvordan jeg opførte mig(det er blevet meget bedere) men derfor har jeg en masse erfaring med at have det dårligt og hvad jeg skal gøre ved det. jeg ved ikke om jeg rent faktisk skal fortælle nogen om det eller om jeg klare mig fint selv

GirlTalks svar
Kære Ekko <3
Tusind tak fordi du skriver ind. Jeg sad simpelthen med sådan et lille, rørt smil, hvalpeøjne og en varm "årh"-følelse i kroppen, hele vejen igennem, mens jeg læste dit brev - for hold op, hvor lyder du bare som et dejligt og omsorgsfuldt menneske <3
Når jeg læser dine ord, får jeg et billede af en pige, som passer utrolig godt på alle andre, men som bærer på rigtig meget ansvar helt alene. Det er en kæmpe gave at kunne mærke andre, som du kan. Det fortæller mig, at du er meget empatisk og opmærksom. Det er faktisk en slags superkraft! Men jeg kan godt forstå, at det gør dig bekymret, for det er utrolig tungt at bære andres problemer på sine egne skuldre, som om det var ens egen skyld.
Jeg får lyst til at spørge dig: Tror du, at dine venner eller familie ville synes, du var en byrde, hvis du fortalte dem, hvordan du har det? Eller tror du måske, at de ville sætte pris på, at du viste dem tillid?
Du skriver, at en løbetur i skoven hjalp dig. Hvor er det sejt, at du fandt på det! Det viser, at du er rigtig god til at mærke, hvad din krop har brug for, når hovedet er fyldt. Hold endelig fast i det <3
Skal man klare sig selv eller dele ud af sine følelser? Det er et rigtig godt spørgsmål. Man kan godt klare mange ting selv, men det kan være ensomt. Måske handler det ikke om, at andre skal "fikse" dine problemer, men bare om, at du ikke skal gå alene med dem? Du behøver ikke dele alt med alle. Men måske kunne du øve dig i at sige til én, du er tryg ved: "Jeg har det lidt svært og har brug for, at du ved det – men du behøver ikke gøre noget ved det." På den måde passer du på både dem og dig selv.
Hvis du synes, det er for svært at sige til nogen, du kender, så vil jeg varmt anbefale dig at skrive til vores anonyme rådgivning her hos GirlTalk. Her sidder der en masse søde piger klar til at chatte, og det gode ved dem er, at du slet ikke behøver at passe på dem. De er der kun for at lytte til dig, og du kan være helt anonym. Det kunne måske være et rart sted at starte med at dele dine tanker?
Jeg håber, du kan bruge mine tanker til noget. Du fortjener at have det godt, og du fortjener at blive lyttet til, præcis som du lytter til andre <3
Knus og kram, Vivi <3