Forvirret, 15 år
14. november 2025
Føler mig så forkert, for jeg har aldrig følelser for nogen
Hej så ved ikke rigtig hvordan jeg skal starte det her men i de sidste par måneder er jeg begyndt og indse jeg ikke rigtig for følelser for folk.
Har haft noget med en jeg virkelig godt kunne lide for et års tid siden men udover det har jeg aldrig haft følelser for nogen kan godt se nogen jeg syntes er dejlige og det, også at have lyst/have sex med nogen men aldrig følelser. Føler mig så forkert for de fleste af mine veninde har fyr på eller har haft da, men jeg har virkelig aldrig følelser for nogen, kan jeg ikke? Eller er det bare en lang fase? HJÆLPPP

GirlTalks svar
Kære du <3
Tusind tak for dit brev. Hvor er det utrolig modigt af dig, at du tør skrive ind og dele de her tanker med mig. Jeg kan virkelig mærke, at det er noget, der fylder meget hos dig, og jeg vil bare starte med at sige: Du er på ingen måde forkert.
Jeg kan godt forstå, at du bliver usikker, når du ser dine veninder have kærester på, og du ikke selv har de samme følelser. Det er så let at komme til at sammenligne sig selv med andre og tro, at man skal føle det samme som dem, på samme tid. Men jeg vil bare lige minde dig om, at du kun er 15 år. Det er forskelligt fra person til person, hvornår de romantiske følelser begynder at fylde. Der er absolut ingen tidsplan. Nogle mærker det tidligt, og for rigtig mange andre tager det længere tid. Og det er bestemt ikke kun noget, der handler om alder – jeg kender folk, der er meget ældre end dig, som har det på præcis samme måde, og det er helt normalt.
Du skriver, at du har haft følelser for en for et års tid siden. Det er en rigtig vigtig pointe, for det fortæller jo, at du godt kan. Du skriver også, at du godt kan synes, folk er dejlige og have lyst til dem. Det er også følelser!
Forelskelse og de der dybe, romantiske følelser er bare en helt særlig slags følelse, som man slet ikke kan tvinge frem. Den kommer, når den kommer, og for de fleste mennesker er der meget langt imellem, at man mærker den. At du kan skelne mellem at synes, nogen er dejlig, og at være forelsket, viser bare, at du har en rigtig god fornemmelse af dig selv <3
Måske kunne du prøve at være nysgerrig på, hvad der ville ske, hvis du gav dig selv helt fri fra det pres? Prøv at stole på, at du er præcis, som du skal være. Nyd dine venskaber, og nyd de følelser, du rent faktisk har – som når du synes, nogen er dejlig. Det er mere end godt nok. Der er intet i vejen med dig, og du er bestemt ikke alene om at have det sådan.
Jeg håber, mit svar kunne give dig lidt ro. Jeg ville ønske, jeg kunne give dig et kram og fortælle dig, at du er helt rigtig lige præcis, som du er <3
Hvis tankerne om at være "forkert" bliver ved med at fylde, er du altid velkommen til at skrive til vores anonyme chatrådgivning her hos GirlTalk. Der sidder en masse søde piger klar til at chatte med og lytte til dig.
Knus og kram, Vivi <3