Jeg er sygt utilpas i min krop, og selvom jeg har snakket om det, så forsvinder tankerne ikke
Heeej Girltalk
Jeg har i noget tid nu gået og været sygt utilpas i min krop. Altså jeg ved jo godt jeg ikke er hverken overvægtig eller tyk eller noget som helst men alligevel hader jeg min mave. Jeg kan ikke lide den efter jeg har spist for så buler den sådan lidt ud. Jeg villle bare gerne have at den var flad. Og så er jeg sådan lidt en “late bloomer” eller hvad man skal sige. Jeg er gået ret sent i puberteten. Jeg har ikke fået mens endnu og jeg er lidt bange for om der er noget galt med mig.
Desuden kan jeg ikke passe det samme tøj som alle andre for min bryster er bitte små. Og jeg hader dem.
Nå men så valgte jeg at skrive til min veninde fordi jeg ikke kunne sove. Jeg har overvejet det mange gange før men det er først nu jeg har turde. Jeg skrev hvordan jeg har det og sådan noget, og hun svarede nærmest med det samme. Og hun var virkelig sød og jeg kunne ikke have ønsket mig et andet svar. Hun var virkelig støttende og gav eksempler på hvordan hun selv har haft det og fortalte mig hvor perfekt hun synes jeg er. Men af en eller anden grund bliver jeg ved med at have det virkelig ubehageligt med mit spejlbillede, min vægt, med mad. Og jeg forstår det ikke. Jeg føler det burde have lettet mit bryst men udover lige den aften har det ikke gjort så meget forskel.
Jeg havde også en super ubehagelig oplevelse da jeg var hjemme hos en af mine klassekammerater med nogle af de andre piger fra klassen. Vi havde spist pizza til frokost og bagefter havde vi pyntet cupcakes og drukket sodavand.
Det sker nærmest aldrig at jeg spiser så usundt men da det gik op for mig hvor meget jeg havde spist, fik jeg det dårligt og jeg begyndte at hyperventilere og ryste og jeg blev nødt til at gå ud på toilettet fordi jeg ikke ville have at andre skulle se det. Jeg ved ikke hvorfor det skete, jeg har aldrig oplevet noget som det og jeg plejer altid at spise og jeg har aldrig haft det sådan efter at have spist. Det var så ubehageligt.
Det var måske lidt meget og jeg håber ikke at det var for forvirrende.
Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg håber i vil hjælpe mig.
Mange tak❤️

GirlTalks svar
Kære søde Izzy,
hvor er det så modigt, at du vælger at skrive herind - det kan virkelig kræve tilløb <3 Hvor lyder det som et kæmpe tanke + følelses-kaos du går rundt med lige nu <3 Når det kommer til kroppen, så går vi alle sammen igennem perioder i vores liv, hvor tankerne, om den fylder mere, end det gør på andre tidspunkter. Så du er slet ikke alene, om de tanker og følelser du går med <3 Jeg vil gøre mit absolut bedste for at skrive et svar, som du kan bruge til noget <3
Der er mange fysiske ting, som jeg tænker, vi lige skal starte med at få på plads. Du skriver, at din mave buler ud, efter at du har spist: det er meget normalt, fordi ens mave bliver udspilet af den mad og luft som kommer ned i. Det er crazy normalt og nærmest alle mennesker, og især piger, oplever det. Samtidig så er det meget normalt, at ens mave har en lille bule, fordi den jo passer på rigtig mange af vores vigtige organer. Maveregionen passer blandt andet på selve mavesækken, vores ribben, lever, nyre, tarme, livmoder og æggestokke. Så når der skal være plads til alt det, indenfor ret lidt plads, så er det meget naturligt, at det kan betyde, at maven buler lidt. Og når den så også skal omdanne vores mad til energi og varme osv. så buler den måske lidt mere end normalt. Maven er så vigtig og fantastisk - tænk på alt det den formår at gøre <3
Vi, mennesker, sammenligner os utroligt meget med andre, fordi vi oftest ikke kan lide at skille os ud. Og hvis vi fx hører nogle som får en kompliment på deres udseende eller egenskaber, så sætter vi et lighedstegn ud for, at hvis man ser sådan ud eller gør sådan, så er det det rigtige og det som fungerer <3 Vi vil så gerne have det som andre har - og de vil oftest have det som vi ønskede os af med. Så når du skriver, at du hader dine bryster, fordi de er bitte små, så kan jeg ikke lade være med at tænke på alle dem som ville ønske, at de have små bryster, fordi de ikke kan have noget bestemt tøj på. Der er så mange fordel ved både at have små bryster - og ved at have store bryster. Men man ser oftest fordelene, når man ikke har dem. Og ved du hvad? Vi er alle sammen helt okay, og så så så flotte, lige præcis som vi. Vi skal bare lige mindes om det gode <3 Så næste gang du tager noget tøj på, som du ikke kan lide, men alle andre har på - så find noget tøj, som du kan have på, men andre ikke kan, netop fordi dine bryster er mindre.
Og så er det super vigtigt for mig at sige, at du slet ikke er færdig med puberteten endnu. Der kan gå mellem 2-6 år fra man startede til man er færdig. Faktisk helt indtil 18-20 års alderen, kan ens krop og sind ændre sig. Så du har slet ikke travlt, og din krop kan nå at se anderledes ud <3
Hvor er jeg så glad for at høre, at du skrev til din veninde - og at hun tog så godt i mod den besked. Hvor lyder hun så sød og som en så god veninde. Det må være et så smukt venskab I har <3 Selvom at du skriver, at du ikke forstår, hvorfor følelserne og tankerne ikke forsvandt, så er jeg måske ikke lige så undrende. For selvom man kan blive bekræftet, så skal man selv tro på, før det virker <3 Jo mere bekræftelse man får, jo lettere går det helt sikkert med selv at tro på det. Men så længe du ikke selv tror på, at du er god nok, og at din krop er flot og god som den skal være - så er det svært at tro på, at andre tror på det <3
En øvelse, du kunne prøve, kunne være at tænke på alle de fantastiske ting din krop gør - i stedet for at tænke på, hvordan den ser ud. Måske du spiller fodbold; dine ben løber hurtigt og din fødder bevæger sig, og din hjerne kan tænke hurtigt. Måske du spiller klaver; dine fingre bevæger sig, de kan skifte hurtigt, og din hjerne kan huske musik og noder. Måske du læser bøger; din hjerne kan huske plots, dine hjerne kan læse mellem linjerne, dine øjne fungerer og kan læse hurtigt. Kroppen kan så meget fantastisk - og så er det faktisk lige meget, hvordan den ser ud. Kroppens udseende skaber ikke værdi eller gør os gode nok - det er der alt muligt andet der gør det <3
Situationen hjemme hos din klassekammerat lyder som noget af et chok. Og hvor kan jeg så godt forstå, at det var ubehageligt - og måske også skræmmende. Hvor er jeg ked af, at du havde det sådan <3 Mad er brændstof for vores krop og hjerne. Vi skal bruge mad - og det er sådan set vigtigst at få spist, og så må vi tænke over næringen, når der er overskud til det. Så det du spiste var ikke usundt. Det var brændstof for din hjerne og krop. Du fyldte din mave med god mad, god stemning, og godt humør. Det perfekte for os. Så der er ikke noget mad, der er godt eller skidt. Der er klart noget, som læger og forskning siger, at vi skal spise mere og mindre af. Men jeg tænker, at det kommer meget naturligt at få godt med grøntsager osv. Så træk vejret. Du gør det godt nok <3 Lad mad være en god og hyggelig ting - og hyg dig til, det du er til, og fyld noget god mad i din mave <3
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til lidt <3 Du er 100% god nok som du er - det vil jeg love dig for! Så træk vejret, og gør noget for din krop og sind - for det er okay <3
Hvis du har brug for os igen, så er du altid velkommen til at skrive herind igen - eller så sidder vi også inde i rådgivningen, klar til at skrive om alt mellem himmel og jord <3
Kæmpe kæmpe kram, Mille <33