Jeg kæmper meget med alt for lavt selvværd
Hej
Mit navn er som sagt Liva. Jeg kæmper meget med alt for lavt selvværd. Og ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
Ud over det har jeg lige haft venskabs breakup. Meget hårdt. Men har fundet en ny sød pige men jeg føler ikke hun vil det samme som mig. Selvom vi nemt kunne blive vildt gode veninder. Hun har bare også mange andre veninder.
Og så skal jeg jo også snart finde ud af hvad jeg vil med mit liv.
Hjælp mig.
Ps. Hvad vil det sige at være med i den der frivillige gruppe der svare.

GirlTalks svar
Kære Liva <3
Tusind tak for dit brev og for din ærlighed. Jeg vil rigtig gerne starte med at sige til dig, at du bestemt ikke er alene om at have det sådan. Der er mange piger, der kan genkende følelsen af lavt selvværd, usikkerhed på venskaber og pres over fremtiden. Mig selv inklusiv engang i mellem.
Jeg kan mærke i dit brev, at du står med rigtig mange tunge ting på én gang. Det lyder som en stor mundfuld at kæmpe med både lavt selvværd, et hårdt venskabs-breakup og samtidig føle et pres for at skulle finde ud af, hvad du vil med dit liv. Når selvværdet er i bund, kan alle de andre ting føles endnu tungere. Dit værd som menneske afhænger ikke af, hvilke venner du har, eller om du har en færdig plan for din fremtid. Du er god nok, præcis som du er, lige nu og her <3
Du skriver, at du skal finde ud af, hvad du vil med dit liv. Jeg vil bare lige minde dig om, at du kun er 14 år. Det er et kæmpe pres at lægge på sig selv, når man er så ung! Måske kunne du prøve at øve dig i at skifte fokus? I stedet for at skulle vide, hvad du vil "med dit liv", hvad så med at tænke over, hvad der føles rart eller spændende for dig i den næste uge? Eller den næste måned? De store beslutninger kommer sjældent på én gang, men i mange små skridt.
Det gør rigtig ondt at miste en ven. Et venskabs-breakup kan være lige så hårdt som at slå op med en kæreste, så det er helt naturligt, at du synes, det er hårdt. Samtidig er det virkelig stærkt, at du har åbnet op og fundet en ny sød pige. Det viser, at du har mod på at skabe nye relationer, selvom du er blevet såret!
Jeg kan godt forstå din usikkerhed. Når man lige har oplevet et brud, er man måske ekstra bange for at blive svigtet igen. Du skriver, at du føler, hun ikke vil det samme som dig, og at hun har mange andre veninder. Hvordan ville du have det med at prøve at være nysgerrig på, hvad jeres venskab kan, i stedet for at bekymre dig om, hvad det ikke er? Måske kan I være vildt gode veninder på en anden måde, end du først tænkte? Nogle gange tager gode venskaber tid at bygge op.
Og sidst men ikke mindst, hvad vil det sige at være med i den frivillige gruppe, der svarer? Det er et rigtig godt spørgsmål! Vi er en gruppe frivillige i forskellige aldre, som alle arbejder for GirlTalk. Vi har valgt at bruge vores fritid på at læse og besvare breve i Pigetanker, fordi vi rigtig gerne vil skabe et rum, hvor piger som dig kan dele deres tanker og blive mødt med omsorg og forståelse <3
Jeg håber virkelig, at du kunne bruge mit svar. Det er nogle store og svære emner, du tumler med, og det er ikke noget, der løser sig på én dag.
Hvis du har brug for at tale mere om, hvordan du har det – især med dit selvværd og sorgen over dit venskab – vil jeg varmt anbefale dig at skrive til GirlTalks chatrådgivning. Her kan du chatte anonymt med en rådgiver, som har tid til at lytte og støtte dig <3
Knus og kram, Vivi<3