Pige12 , 12 år
1. december 2025
Selvom jeg kun er 12 år, så er jeg meget udviklet. Meget mere end de andre piger i klassen
Selvom jeg kun er 12 er jeg meget udviklet. Meget mer end de andre piger i klassen. Syns også jeg er lidt mere moden end dem. Jeg rør ved mig selv og det er jeg altså ikke sikker på de andre piger gør. Og jeg intressere mig for krop og lyst og køn og sådan noget. De andre piger sidder mest og fniser over kattevideoer. Jeg er altså ikke uvenner med dem og snakker da også med dem. Men udenfor skolen søger jeg veninder på 13-14 år, syns de passer bedre til mig. De aksepterer mig også helt selvom jeg er yngre og jeg har afogtil soveaftaler med dem. Og jeg ligner dem jo også mere sådan kropligt. Jeg har også pænt store bryster og en stor røv og hårtrekant og syns det er rart at jeg ligner dem hvis jeg skal sove med en af dem. Det føles bedre så og vi får mere ud af det.
Min far er ligeglad med hvem jeg er venner med. Men min mor syns det er forkert at have veninder der er ældre end en. Hun syns jeg skal være veninder med andre 12-årige. Hun siger jeg skal ikk være så hovski-snovski. Jeg ved ikk hvad det betyder og når jeg spørg siger hun bare det ved jeg vist godt. Men når vi nu ikke passer til hinanden med modenhed og kropligt? Tænker i også det er forkert at jeg har veninder på 13-14? Eller hvad siger i?

GirlTalks svar
Kære du <3
Tusind tak for dit brev, og virkelig sejt du sætter ord på dine følelser. Jeg vil forsøge at besvare dit brev så godt som muligt.
Jeg er helt sikker på, at der er mange andre på din alder, som også kan genkende meget af det, du skriver, selvom de måske ikke siger det højt. Det kræver virkelig meget mod at skrive så ærligt om, hvordan du har det med din krop, din udvikling og dine venskaber. Det kan være virkelig forvirrende at stå midt i puberteten, især når man føler sig anderledes end dem omkring én.
Det lyder som om, du både føler dig lidt foran på nogle områder og samtidig måske lidt alene med de tanker. Det giver rigtig god mening, når kroppen begynder at udvikle sig, at både kroppens forandringer og følelserne omkring dem kan fylde meget. Og det er helt naturligt at være nysgerrig på sin krop og have lyst til at udforske den - det er bare vigtigt at lytte til sig selv, og ikke overskride egne grænser <3
Når du spørger, om det er “forkert” at have veninder, der er 13-14 år, så vil jeg sige: Det behøver det slet ikke være. Mange oplever perioder, hvor de passer bedre sammen med nogen, der er lidt ældre. Det vigtigste er ikke alderen, men hvordan du har det i venskabet. Føler du dig tryg? Bliver du behandlet ordentligt? Føles det som om, du kan være dig selv? Det er nogle rigtig gode spørgsmål at stille sig selv!
Jeg kan også godt forstå, at det bliver svært, når du og din mor ikke helt ser ens på det. Forældre kan nogle gange virke strenge, men som regel handler det om, at de gerne vil passe på én og sikre, at man ikke havner i situationer, man ikke er klar til endnu. Det betyder ikke, at der er noget galt med dig eller dine veninder, men at din mor blot prøver at passe bedst muligt på dig.
Og du er ikke “hovski-snovski”! Det er helt forståeligt, at du gerne vil være sammen med nogen, du føler du kan spejle dig i, både i hovedet og i kroppen <3
Det kan også være værd at huske, at selvom du føler dig mere moden på nogle områder, behøver du ikke skynde dig at være voksen. Du må gerne være lige præcis den alder, du er og tage tingene i dit eget tempo. Din krop og dine følelser er dine, og det er helt okay at være nysgerrig, men du må også altid gerne sige fra, hvis noget ikke føles rart eller trygt.
Jeg håber du har fået besvaret nogle af dine tanker og bekymringer. Uanset er du altid velkommen til at skrive ind igen eller skrive til vores chatrådgivning, hvis du har brug for at dele flere tanker eller stille flere spørgsmål.
Du fortjener at føle dig forstået og tryg både i dine venskaber og i dig selv. Husk du altid er god nok som du er!
Kæmpe kram fra Rikke <3