Min veninde gav mig en pinlig gave, men hun forstår ikke, hvorfor jeg ikke synes det var sjovt
Lige før jul udvekslede mig og min veninde julegaver som vi altid gør. Jeg sagde flere gange at hendes gave til mig skulle under juletræet og jeg var spændt på hvad det var så hun vidste godt jeg først ville åbne den juleaften.
Det blev så monsterpinligt for i pakken var der en vibrator hun havde købt til mig på nettet og jeg åbnede foran alle de andre. Mine forældre sagde ikke noget men så meget stramme ud. Min lillebror blev ved og spørge hvad det var og min mormor ´sagde, må vi se din gave! Min kusine vidste jo godt hvad det var og fik et grineanfald. Hun grinede hele aften! Jeg fik den jo hurtigt væk men skaden var sket. Jeg skrev en rasende besked til min veninde at hun altså godt ku ha advaret mig og jeg var skidesur nu. Hun blev jo stødt og skrev tilbage det jo bare var en prank.
Vi har så snakket sammen efter jul og stemningen er stadig dårlig. Jeg ved godt jeg var for hård i min besked til hende og skældte hende for meget ud og jeg sku nok ha ventet til jeg var faldet ned. Jeg var jo oprigtig glad for gaven. Jeg synes jo det var en rigtig kærlighedsgave som viser at hun kender mine behov og tænker på at jeg skal ha det godt. Men jeg var også nød til og sige at jeg ikke synes det var en god prank for jeg har aldrig været så pinlig og jeg syns det ødelagde min juleaften. Min veninde forstår mig ikke, hun er nok en lidt anden type og tager sig ikke af sådan noget og synes jo bare det var en sjov prank at jeg skulle åbne gaven juleaften foran alle de andre.
Kan jeg gøre noget for at reparerer vores forhold? Jeg er stadig ret træt af det men også ked af og være uvenner med hende?

GirlTalks svar
Kære søde dig,
hvor lyder det som en halv forvirrende og frustrerende situation at stå i <3 Hvor er der så mange som har stået, eller står, i en veninde-situation som er svær at stå i. Du er slet ikke alene om ikke helt at vide, hvordan man lige gør for at bedre et venskab <3
Du har ikke gjort noget galt i din samtale med din veninde. Om du måske skulle være faldet lidt ned som du skriver, det ved ingen - men jeg kan så godt forstå, at du bare skulle ud med det. Især når det påvirkede dig som det gjorde <3 Og der er slet ikke noget galt i, at du ikke synes det var sjovt, selvom din veninde gjorde. Det gør ikke dig til en dårlig veninde eller andet - bare et menneske med grænser <3
I forhold til grænser, så var det så sejt, at du satte dem, uanset hvordan din veninde tog i mod det. For det er jo sådan, at uanset hvor vores egne grænser er, og om de er et andet sted end andres, så skal vi stadig respektere dem. Så selvom det "bare" var en prank, så er det helt okay, at du blev skuffet og træt af situationen <3
Men hvad kan du så gøre nu? Der er så mange veje at gå, og der er ingen rigtig eller forkert måde at gøre tingene på. Det virker lidt til, at der stadig er lidt uvished og dårlig stemning mellem jer, så måske I kan starte der? Du skriver, at du blev glad for gaven, så sig det til hende men sig også, at du bare er blevet ret øv over, at hun ikke helt forstod, at du ikke synes, det var en lige så sjov ide, som hun gjorde. Og sig, at du er ked af at være uvenner med hende, men at til en anden gang, så ville det være en god ide at give en sådan gave på en anden måde <3 Det er der slet ikke noget galt i at sige <3 Og husk på, at der skal to til en tango - du er ikke alene i at skulle reparere det venskab, så hvis din veninde vil dig, så må hun også finde en vej igennem det <3
Jeg håber, at du finder ud af det med din veninde - hvis du gerne vil forblive veninder, og hun gerne vil, så træk vejret og find ud af det sammen. Det er jeg helt sikker på, at I godt kan <3
Hvis du får brug for os igen, så er du så velkommen til at skrive herind igen <3
Kæmpe kram, Mille <33