Smølf, 14 år
4. december 2025
Mine veninder har fortalt mig, at de er biseksuelle, men jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til det
Jeg er i en venindegruppe hvor vi er meget tætte. To af pigerne er her den sidste tid kommet ud med at de er bisexuelle. Jeg synes det er fint de er ærlige men ved ikke helt hvordan jeg skal håndtere deres besked. Jeg ved fx faktisk ikke hvad jeg selv er for er meget i tvivl. Så jeg har ikke rigtig reageret på det. Skal jeg spørge mere ind til det, skal jeg gøre noget, skal jeg være anderledes når vi har soveaftaler, skal jeg komme dem i møde? Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal reagere og hvad de forventer af mig. Hvad tænker i?

GirlTalks svar
Kære dig,
Hvor er jeg så glad for, at du har fundet dig en så tæt venindegruppe - det lyder super dejligt <3
Jeg kan så godt følge dig i din tvivl, om hvordan du skal håndtere deres "udmelding". Det ved jeg faktisk, at mange andre også kan. Du er slet ikke alene i at have en tvivl, om hvad man liige skal gøre eller hvordan man skal forholde sig til en ny situation i et venskab <3
Jeg vil gerne lige pointere, hvor super sødt og betænksomt det er af dig at faktisk overveje, hvordan du er den bedste veninde overfor dem. For jeg kunne forestille mig, at det måske alligevel kan være lidt forvirrende for dig. De har været ærlige omkring noget som er vigtigt for dem - men det er måske noget som har slået dig lidt ud af kurs, og har sat spørgsmål til, hvor du nu står henne i forhold til dem? <3
Men du står lige det sted, du har lyst til. Hvis intet skal ændres mellem jer, så behøver du ikke at gøre det. Og hvis det har ændret noget for dig, så er det også okay. Der er nemlig intet galt med din reaktion eller dine følelser omkring det.
Du skriver, at du ikke ved, hvad de forventer af dig -  har du overvejet at spørge dem? <3 Oftest er det nemmest og rareste bare at spørge; så går du ikke og bekymrer dig over noget, som måske ikke fylder hos dem <3 Jeg ved godt, at det kan være ret grænseoverskridende at skulle spørge - men tag det i dit eget tempo og på din egen måde; intet er rigtigt eller forkert <3 For at give en ide, så kunne du sige noget ala., at du er glad for, at de var ærlige men, at du er i tvivl, om de forventer noget nyt eller andet af dig?
Du nævnte kort, at det også har sat lys på din egen seksualitet - eller din tvivl omkring det. Og det tænker jeg faktisk er meget normalt. Hvis andre fortæller om deres seksualitet, så vil det automatisk skabe tanker om ens egen. Måske du egentlig kunne bruge dine veninder til at afhjælpe din tvivl, om hvad din seksualitet er? De har jo stået det sted du står nu, og er kommet videre fra det - så hvis du har mod på det, så kunne du jo prøve at stille dem nogle spørgsmål ind til, hvordan de fandt ud af det? <3 Det kunne formentlig også hjælpe med at skabe noget ro i jeres venskab igen <3
Jeg håber, at mit svar har kunne hjælpe dig lidt på vej eller skabt noget ro hos dig <3 Husk på, at du er helt okay, som du er, og det er dine følelser og tanker også <3
Kæmpe kram, Mille <3