Victoria, 12 år
14. november 2025
Rigtige venner vil ikke gøre så noget
Jeg ved ikke om mine venner er mine venner jeg har forsøgt på at fortælle dem at jeg ikke kan lide at de kommenterer på min vægt (jeg vejer 83 kilo ca) flere gange men de lytter ikke til det og jeg får skæld ud over at jeg grader over små ting der hjemme så at skærer og brande mig selv og det hjælper på det (underligt nok) jeg ved ikke hvad jeg skal gøre en af mine venner fra min gamle skole(hun laver ikke sjov med min vægt) hun har været ved at dræbe sig selv og da jeg fandt ud af det blev jeg rigtig ked af det fordi at jeg følte at det var min skyld fordi at jeg ikke var så meget sammen med hende som jeg plagede det var ca et år siden at hun sagde det nu og det var ca der at jeg begyndte at skære og brande mig selv. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu

GirlTalks svar
Hej Victoria <3
Det lyder virkelig hårdt, det som du går igennem, og jeg forstår godt, at du er ked af det. Ingen “venner” burde gøre grin med din vægt… det er bare ikke okay. Når du siger fra og de fortsætter, så viser de faktisk, at de ikke behandler dig ordentligt. Jeg vil virkelig gerne fortælle dig, hvor modig du er, for at turde at sige fra. Det er virkelig en sejt at du har gjort det <3
Jeg vil også fortælle, at det ikke er små ting, hvis det gør dig ked af det. Dine følelser er rigtige og du må gerne reagere. Du er ikke forkert <3
Angående din gamle ven, så er det ikke din skyld. Når nogen har det så svært, så handler det ikke om, at du ikke var nok sammen med dem. Det er ikke dit ansvar og det er svære følelser, som man ikke kan kontrollere som ven. Når det handler om selvmord, så er det de voksne der skal hjælpe, og jeg håber at du og din veninde har snakket med nogle voksne som I stoler på. Det vigtigste er, at hun stadig er her, og at du støtter hende nu.
Hvis du har brug for at skrive mere om det, er du altid velkommen til at kontakte vores chatrådgivning <3
Kram fra GirlTalk