Skriv med os i dag 18:30 - 00:00
Skriv et brev
Sofie, 13 år
21. juni 2026

Jeg har som den eneste i min klasse og parallelklasse ikke fået min menstruation endnu

Hej jeg hedder Sofie.
Jeg er 13 år og har ikke fået mens endnu alle fra min klasse og min parallelklasse har fået det og jeg høre alle tale om det men jeg har ikke fået det endnu det er mega irriterende for jeg føler mig bare som den lille pige ingen gider at være sammen med.
Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar

Kære Sofie <3

Først og fremmest vil jeg sige mange tak for dit brev! Tak, fordi du deler dine tanker og er så modig <3

Jeg tror, at der er rigtig mange, som kan genkende det, du skriver om.

Jeg kan virkelig godt forstå, at det føles irriterende og svært lige nu. Når det virker, som om alle andre omkring dig har fået menstruation, kan det hurtigt føles, som om man er den eneste, der er bagefter. Men du er langt fra alene! Det er nemlig helt normalt ikke at have fået menstruation som 13-årig. Kroppen udvikler sig i forskelligt tempo, og der er stor forskel på, hvornår man får sin første menstruation. Nogle får den, når de er 10 eller 11 år, mens andre først får den som 14, 15 eller endnu senere.

Du fortæller, at du som den eneste i din klasse og parallelklasse ikke har fået menstruation endnu. Jeg forstår godt, at det kan være svært, når man føler, at man er den eneste, særligt når de andre taler om det.

Du skriver også, at du føler, at ingen har lyst til at være sammen med dig på grund af det. Jeg sender dig en virtuel krammer og vil gerne minde dig om, at du ikke er mindre spændende, sjov eller værdifuld, bare fordi din krop udvikler sig i sit eget tempo <3

Jeg var selv 15 år, da jeg fik min første menstruation, og dengang syntes jeg faktisk, at det havde sine fordele. Mine veninder havde allerede prøvet det, så jeg kunne spørge dem til råds og få hjælp, når jeg havde brug for det <3

Du spørger også, hvad du skal gøre. Og selvom det måske ikke er det svar, du håber på, er det vigtigste faktisk at prøve at være tålmodig med din krop. Den følger sin egen tidsplan. Hvis du synes, det bliver for meget, når de andre piger taler om det, kan du måske fortælle dem, hvordan du har det. Du kan for eksempel sige, at du nogle gange føler dig udenfor, fordi du ikke helt kan 'være med i snakken' endnu.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget <3 Du er altid meget velkommen til at skrive herind igen, og ellers er der også GirlTalks chatrådgivning

Husk, du er altid god nok <3

Store kram fra Anna <3

Del dine tanker med os

Vi svarer på dit brev så hurtigt som muligt. Du finder dit svar her på siden.

Hvad handler dit brev om? *

Pigetanker

Pigetanker er vores brevkasse til dig, der har noget på hjerte. Her kan du dele dine tanker, spørgsmål og følelser helt anonymt eller læse om andre pigers oplevelser og dilemmaer. Brevkassen udgives hver onsdag.

Skriv et brev

Filtre
Skriv et brev
Filter pigetanker

Vil du vide mere om:

  • Venskaber og familie
  • Krop og sex
  • Selvværd
  • Kærlighed
  • Skole og uddannelse
  • Trivsel
  • Andet

Alder:

  • 10 år
  • 11 år
  • 12 år
  • 13 år
  • 14 år
  • 15 år
  • 16 år
  • 17 år
  • 18 år
  • 19 år
  • 20 år
  • 21 år
  • 22 år
  • 23 år
  • 24 år
  • 24+ år
Vis flere filtre Vis færre filtre