Usikker pige, 12 år
10. juni 2026
Jeg er begyndt at røre lidt ved mig selv, men jeg er bange for, at jeg gør det forkert
Jeg er begyndt at røre lidt ved mig selv for syns jeg har fået lyst til det og ved andre piger også gør det. Men jeg er bange for jeg gør det forkert. For jeg syns jeg får mer nydelse af og røre mig selv omme i røven istedetfor mellem benene som vel enlig skulle være det rigtige? Er det fordi jeg gør det forkert eller fordi jeg aligevel ikk er gammel nok? Jeg tør ihvertfald ikke sige det til mine veninder hvordan for er bange for de vil grine af mig.

GirlTalks svar
Kære søde dig <3
Tusind tak for dit brev! Hvor er det bare modigt af dig at skrive ind til os. Jeg vil svare på dit brev, så godt jeg kan <3
Det første, jeg gerne vil sige til dig, er, at du ikke gør noget forkert. Mange unge bliver nysgerrige på deres krop og begynder at udforske, hvad der føles rart. Det er en helt naturlig del af udviklingen!
Der findes heller ikke én rigtig måde at mærke nydelse på. Kroppen er forskellig fra person til person, og det, der føles rart for én, er ikke nødvendigvis det samme for en anden. Derfor betyder det ikke, at du gør noget forkert, fordi du oplever mere nydelse ved at røre et andet sted, end du havde forventet <3
Det lyder også, som om du er bekymret for, om du er gammel nok. Der er ikke en bestemt alder, hvor man pludselig skal eller ikke skal være nysgerrig på sin egen krop. Mange oplever lyst og nysgerrighed på forskellige tidspunkter i deres liv.
Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at fortælle dine veninder om det, hvis du er bange for, at de vil grine. Seksualitet og kroppen kan være sårbare emner, og det er helt okay at holde nogle tanker for sig selv. Du bestemmer selv, hvad du har lyst til at dele med andre <3
Det vigtigste er, at du lytter til dine egne grænser og gør det, der føles trygt og rart for dig. Hvis du udforsker din krop, er det også en god idé at sørge for god hygiejne og være forsigtig, så du passer godt på dig selv <3
Jeg indsætter et par links til nogle sider, som kunne være relevante for dig at læse <3 Her står både generelt om onani og om orgasme:
Onani
Hvordan onanerer man
Orgasme
Jeg håber, at du kan tage med dig, at der ikke er noget forkert eller mærkeligt ved det, du beskriver <3
Husk at du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3