Elisabeth, 17 år
5. marts 2026
Jeg er til piger, jeg vil bare gerne være normal
Kære Girltalk
Jeg er til piger, tror jeg i hvert fald. Indeni ved jeg godt, at det er en del af, hvem jeg er, men alligevel føler jeg nogle gange, at det ikke er normalt. At jeg er i stykker. Jeg kender ikke andre, der er ligesom mig, og jeg er stadig i skabet. Jeg har ikke mange venner, eller nogen at snakke med om det. Det er rigtig ensomt, at gå med alt selv. Der er også en pige. Jeg er forelsket i hende, men hun er til fyre. Hun er forelsket i en dreng og jeg tror de er kærester. Det er forfærdeligt, at vide hun aldrig vil kunne lide mig. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Jeg vil bare gerne være normal.
Venlig hilsen
-E

GirlTalks svar
Kære E <3
Tusind tak for dit brev. Hvor er det utrolig modigt af dig at dele dine inderste tanker med os. Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at jeg er helt sikker på, at der sidder en masse andre derude, som vil læse dit brev og kunne spejle sig i lige præcis de følelser, du går igennem. Du er absolut ikke alene <3
Du skriver, at du føler dig i stykker og at du bare gerne vil være normal. Jeg ville ønske jeg kunne give dig en kæmpe krammer lige nu, for jeg vil gerne sige det her meget tydeligt til dig: Du er præcis som du skal være. At være til piger er fuldstændig normal, naturlig og smuk del af dig. Men jeg forstår enormt godt, at det ikke føles sådan, når du ikke kender andre, der har det ligesom dig, og når du går med det hele i skabet. Når man mangler nogen at spejle sig i, kan man hurtigt føle sig som den eneste i verden. Selv har jeg en del venner og veninder der er til det samme eller begge køn, og det gør dem absolut ikke i stykker eller mindre værd - præcis det samme gør sig gældende for dig!
Og så er der pigen, du er forelsket i. Puha, det gør helt ondt i mit hjerte at læse. Ulykkelig forelskelse er en af de sværeste og mest smertefulde følelser at rumme og det gør det kun endnu hårdere, når du samtidig føler, at du skal skjule hvorfor, du er så ked af det. Du behøver slet ikke springe ud af skabet, før du føler dig klar til det, men jeg tænker du kunne have gavn af at tage nogle små skridt, der muligvis kan lette den ensomhed, du går rundt med:
• Søg spejling: Måske du kunne prøve at læse nogle af de andre breve her på Pigetanker omkring seksualitet? Det kan nogle gange hjælpe rigtig meget at se sine egne tanker skrevet ned af en anden.
• Giv dig selv lov til at være ked af det: Det er en ægte hjertesorg, du går igennem med hende pigen. Det kunne være, at du skulle give dig selv plads til at græde ud, skrive dine følelser ned i en dagbog eller bare vær lidt ekstra god ved dig selv i denne tid.
• Find et fællesskab: Du kan måske tænke over, om du har lyst til at opsøge fællesskaber for unge LGBT+ personer. Man behøver ikke være "sprunget ud" for at deltage, og det kan være en kæmpe lettelse at møde andre, der ligner en selv.
Jeg gætter på, at du kunne have gavn af at snakke lidt mere om det, når tankerne fylder. Du kan for eksempel finde hjælp hos LGBT+ Rådgivningen eller Sexlinien. De er eksperter på lige netop de her områder og er enormt dygtige og trygge at række ud til. Og ellers er du selvfølgelig også altid velkommen til at skrive ind til os i GirlTalks egen rådgivning. Vi sidder altid klar til at lytte til dig <3
Du er ikke i stykker, kære E. Du er bare lige ved at finde ud af, hvem du er <3
Knus og kram, Vivi