celina, 14 år
11. januar 2026
Jeg bliver ikke inviteret til nogen fester
Hej GirlTalk
Mange af mine veinder er begyndt at gå til fester, det skal lige siges at vi kun går i 8. klasse.
Alså sådan rigtige fester, hvor man drikker sig så stiv at man næsten ikke kan huske hvad der var sket den næste dag, og jeg bliver ikke rigtig inviteret til nogen af dem.
Efter der har været en fest snakker alle om det i skole/klassen, og det er ikke helt rart at jeg ved at de bare har haft den fedeste aften uden mig, og jeg har prøvet at snakke med dem, men de siger bare at "det tænker vi lige over".
Hvad skal jeg gøre?
Kærligst hilsen Celina, 14 år

GirlTalks svar
Kære Celina <3
Tusinde tak for dit brev! Hvor er det modigt af dig at skrive herind og dele dine tanker og følelser med os <3
Jeg får helt ondt i maven, når jeg læser, det du skriver! Det lyder rigtig svært, og det er helt forståeligt, at du føler dig udenfor og ked af det! Det kan gøre ondt at se sine "venner" have det sjovt uden en, især når man selv gerne vil med! <3
Mit råd til dig: Du skriver, at du har prøvet at snakke med dem om det. Hvis du har mod på det, kan du prøve igen og fortælle dem om, hvordan du har det, f.eks.: “Jeg bliver ked af det, når I holder fester uden mig, fordi det føles som om, jeg bliver overset.” Det kan være, at det ikke er gået op for dem, hvor meget det påvirker dig <3
Hvis ikke de lytter kan du måske prøve at dele det med en lærer eller en anden voksen som vil kunne hjælpe dig.
Det kan også være rart at finde andre fællesskaber eller venner, som behandler dig ordentligt og gerne vil invitere dig med til arrangementer - uanset om det er fester med alkohol eller andre stille og rolige planer. Det kan være rigtig svært at få nye venskaber, men det kan altid være en god start at gå hen og snakke med nogen, der sidder alene <3
Du kan også lave dine egne hyggelige planer og inviterer venner med, hvor I kan have det sjovt <3
Husk, at du altid er meget velkommen til at skrive ind igen eller tage kontakt til GirlTalks  chatrådgivning, hvis du har brug for at tale mere om det – eller om noget helt andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3